آموزش نصب و راه اندازی جک دوستون

جک دو ستون یکی از مهم‌ترین ابزار تعمیراتی است که باید در کارگاه خود داشته باشید. می‌دانیم که وجود جک دو ستون در تعمیرگاه برای تعمیرکاران مفید و مهم است. نصب این جک بسیار مهم است، اما اکثر بالابرها حداقل به 2 نفر برای نصب نیاز دارند و مدل‌های بزرگ‌تر به افراد بیشتری و احتمالاً یک بالابر نیاز دارند. نصب جک دو ستون یا چهار ستون توسط تکنسین و نصاب متخصص معمولاً ظرف مدت 6 ساعت تمام می‌شود و ازجمله لوازمی که برای نصب نیاز دارید نردبان، آچار، پیچ و مهره و 3 لیتر روغن هیدرولیک است. اگر بالابر خریداری شده قرار است روی زمین نصب شود، شما یا نصابتان به یک مته برای ایجاد سوراخ در بتن نیاز دارید.در ادامه از این مقاله بیسون صنعت در مورد نحوه نصب جک دوستون توضیح داده شده است.

طریق نصب جک دو ستون

همان طور که می‌دانید جک دو ستون باید روی زمین نصب شود به همین دلیل نصب آن مراحلی دارد که برای استفاده از بالابر باید در نظر داشته باشید. این مراحل شامل پیش نیاز و آماده سازی قبل از نصب، اقدامات جهت نصب و روش‌های نگهداری پس از نصب می‌شود که در ادامه می‌توان به شرح زیر باشد:

پی ریزی و آماده سازی قبل از نصب

از مهم‌ترین مواردی که قبل از نصب بالابر باید در نظر گرفت، پی ریزی و ایجاد محل مناسب با نقطه تحمل قوی برای اطمینان از استحکام بالابر است. اغلب ساخت و ساز بتنی و ستون سازی یکی از رایج‌ترین زیرساخت‌ها برای نصب جک دو ستون است. بالابر باید روی یک سطح کاملاً صاف و افقی قرار می‌گیرد. دال ستونی به ابعاد 60*60 برای ارتفاع شرح داده شده در راهنما در نظر گرفته شده است. در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که چگونه پی ریزی انجام می شود و چه قالبی دارد و چگونه باید انجام شود.

با در نظر گرفتن فاصله بین پایه‌ها، دو خط موازی روی سطح صفحه با حاشیه خطای 3 میلی متر بکشید. محل ستون را با تکیه گاه هیدرولیک مشخص کنید و روی صفحه ستون علامت بزنید نقطه 3 و 4 مشخص کنید و از 3 به سمت 5 خط مورب وصل کنید. بین خط 1 و 2 می‌توانند محل نصب ستون‌های جک دوستون است.

نقضه نصب ستون

نصب ستون اصلی

سوراخ‌های پایین ستون را با مکان‌های مشخص شده و سوراخ‌های روی زمین تراز کنید. سوراخ‌ها را با مته ایجاد کنید و سپس در مرحله بعد ستون را با پیچ‌های غلتکی به صفحه ستون وصل کنید. هنگام مونتاژ مراقب باشید که ستون حرکت نکند و قسمت‌های مشخص شده با بتن تغییر نکند.

نکات مهم در حین نصب جک دو ستون

نصب نادرست جک دو ستون اغلب منجر به آسیب فیزیکی و مالی بسیاری می‌شود. بنابراین، قبل از نصب هر یک از آنها، حتماً با متخصص مناسب تماس بگیرید. زیرا شرکت‌های تولید کننده مسئولیت آسیب‌های ناشی از نصب نامناسب و بدون رعایت اصول ایمنی را بر عهده نمی‌گیرند. توجه داشته باشید که وضعیت کفی که جک دو ستون  در آن نصب می‌شود باید دارای مجموعه ای از ویژگی‌های خاص باشد؛ بنابراین از نصب بر روی آسفالت و سایر مناطق تعریف نشده و مهندسی نشده خودداری کنید. همچنین رعایت نکات زیر ضروری است:

  • برای نصب صحیح و ایمن بالابر، تمام مراحل را به درستی انجام دهید.
  • از دریل ساخته شده از آلیاژ مناسب و محکم استفاده کنید.
  • مته‌ها و تخته‌های میله باید در وضعیت عمودی تیرک نگه داشته شوند.
  • حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • در حین حفاری اجازه دهید مته به آرامی از سوراخ عبور کند
  • هنگام کار با مته لباس گشاد نپوشید.
  • فاصله بین سرپیچ و صفحه ستون باید بیش از دوبرابر قطر پیچ باشد.
  • در حین حفاری اجازه دهید مته به آرامی از سوراخ عبور کند.
  • عمق سوراخ شده توسط مته با توجه به طول رول پیچ و استانداردهای مشخص شده تعیین می‌شود.
  • سوراخ را از آلودگی و موانع تمیز کنید.
  • پیچ را به آرامی فشار دهید تا سفت شود.
  • سپس پیچ را محکم کنید

جمع بندی

نصب و راه اندازی جک دو ستون از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید و هنگام خرید بالابر در نظر داشته باشید. معمولاً نصب این وسیله توسط تکنسین و متخصص انجام می‌شود و می‌توانید برای خرید جک دو ستون با قیمت مناسب با کارشناسان ما مشورت کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.