تفاوت جک دو ستون و جک چهار ستون در چیست؟

جک های دو ستونی و چهار ستون از پرکاربردترین جک ها در صنعت و یکی از مهم ترین ابزار تعمیر و نگهداری مغازه است. قیمت مناسب، نصب و راه اندازی ساده، این دستگاه را به یکی از کاربردی ترین دستگاه ها تبدیل کرده است. روش کار این جک به این صورت است که راننده از آن برای بالا و پایین  بردن 4 بازوی جک زیرخودرو استفاده می کند. جک چهار ستون یک جک با چهار ستون و دو سطح فلزی بسیار محکم است و برای ایمنی بیشتر در خودروهای بزرگ استفاده می شود. در این نوع جک خودرو از رمپ هر چهار چرخ بالا می رود و سپس شروع به بالا رفتن تا ارتفاع مورد نظر می کند. حال که به صورت مختصر با این دو آشنا شده اید باید بدانید که تفاوت های آنها در چیست و آیا خرید جک دو ستون برای شما بهتر است یا جک چهار ستون! در این مقاله به بررسی تفاوت این دو می پردازیم.

وجه اشتراک جک دو ستون و جک چهار ستون در چیست؟

مهم ترین شباهت این دو وظیفه آنهاست. وظیفه آنها بالا بردن است. بالابری مهم ترین فعالیت یک تعمیرگاه محسوب می شود و بدون آن انجام بسیاری از کارها غیرممکن است. به عبارت دیگر این جک  نه تنها پرکاربرد هستند، بلکه یکی از مهم ترین وظایف را در کارگاه انجام می دهند. کاربرد کلی آنها البته یکسان است و هر دو نوعی از بالابرهستند که یک کار را انجام می دهند و در مکان های مشابه به هم استفاده می شود.

تفاوت جک دوستون و چهار ستون در چیست؟

همان طور که می دانید هر دوی آنها یک کار را انجام میدهند اما چه چیزی باعث میشود که یک مدل ارجعیت انتخاب مشتریان باشد. در ادامه بررسی تفاوت های این دو جک می پردازیم.

تفاوت جک دو ستون و جک چهار ستون از نظر مکانیزم

در جک دو ستون مکانیزم آن به این صورت است که  اپراتور با استفاده از کنترل دستگاه مخصوص اهرم جک چهار طرفه را در زیر پای خودرو می بندد و تا حد مورد نظر بالا می برد و بعد از اتمام تعمیر ماشین دوباره با کمک کنترل ماشین را پایین آورد و جک ها را رها کرد. شیار های روی سطح جک با عملیات قفل سازی باعث می شود که امنیت خودرو حفظ شود.

اما در جک چهار ستون هیدرولیک پس از اینکه خودرو از سطح شیب دار جک 4 ستونی بالا رفت و چرخ های جلو روی صفحات میز گردان ثابت شد، اپراتور با استفاده از کلیدهای بالایی خودرو را تا ارتفاع مورد نظر بالا می برد و سپس آن را تا اولین پله نزدیک به ارتفاع مورد نظر برسد و قفل اتوماتیک فعال شود. بعد از تعمیر باید ماشین را کمی بالا برد تا قفل ها باز شوند تا بتوان با استفاده از اهرم پایین ماشین را به زمین بیاوریم. لازم به ذکر است که در نسخه جک 4 ستون قفل برقی تمامی عملیات بالا و پایین رفتن توسط کلیدهای مگنتی انجام می شود.

تفاوت جک 2 ستون و جک 4 ستون از نظر کاربرد

جک 4 ستون معمولا برای کارگاه ها و تعمیرگاه هایی که نیاز به معرفی و آموزش در خصوص ماشین های سنگین هستند مناسب تر است. به طور کلی از آنجایی که قدرت جک 4 ستون نسبت به 2 ستون بیشتر است و می تواند وزن بیشتری را در مدت زمان طولانی تری تحمل کند، در گاراژ ها و تعمیرگاه هایی با ماشین سنگین بیشتر کاربرد دارد. اما جک دو ستون توانایی نگه داشتن انواع خودرو های سواری را دارد و چون از هزینه پایین تری برخوردار است، بیشتر در تعمیرگاه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت جک دو ستون و چهارستون از نظر فضای اشغالی در تعمیرگاه

فضای اشغال شده می تواند یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب باشد. جک چهارستون از جایی که با ماشین های سنگین سرکار دارد فضای بیشتری را اشغال میکند و جک دوستون فضای کمتری به خود مشغول می کنند از همین جهت برای مشاغلی که فضای محدود دارند، این دستگاه ها مناسب تر است.

تفاوت هزینه جک دو ستون نسبت به  جک چهار ستون

مزیت اصلی جک 2 ستون نسبت به جک 4 ستون هزینه  آن است. محبوبیت این نوع جک باعث افزایش حجم تولید و در نتیجه کاهش هزینه تولید شد. جک های چهار ستون گران تر از جک های دو ستون هستند. البته قیمت به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده در انتخاب یک دستگاه نسبت به دستگاه دیگر باشد، اما قطعا مهم است.

جمع بندی

همان طور که بیان شد جک های دوستون و چهارستون از نظر کاربرد یک عمل را انجام میدهد و به نحوی جزو خرید بالابر به حساب می آیند. اما در مواردی مانند مکانیزم، حجم ظرفیت کارایی، قیمت و ... باهم تفاوت هایی دارد که باعث می شود که انتخاب افراد متفاوت باشد. با توجه به  هدفی که کاربر از استفاده از آن ها دارد میتواند انتخاب متفاوتی داشته باشد. تیم بیسون صنعت میتواند به شما در انتخاب جک مناسب به شما کمک شایانی داشته باشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.