تفاوت بالابر خودرویی با بالابر صنعتی و نحوه استفاه از هر یک

بالابر خودرویی و یا بالابر صنعتی از جمله ابزارها و وسایل ضروری است که در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بالابر خودرویی عمدتا در تعمیرگاه و یا گاراژهای خودرو کاربرد دارد اما بالابر صنعتی در صنایع مختلف و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. دانستن نوع و کاربرد هر بالابر و داشتن اطلاعات کافی در مورد تفاوت های هر کدام با سایر بالابرها کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین بالابر را برای هدفی که دارید انتخاب کنید. علاوه بر این، انتخاب بالابر درست باعث بالا رفتن کارایی و افزایش امنیت کار می شود.

بالابرهای خودرویی انواع متنوعی دارند و ممکن است 2 ستونه، 4 ستونه، مخروطی و یا بالابر قابل حمل باشد. هر کدام از این بالابرها مزایا و معایبی دارد. در انتخاب نوع بالابر خودرویی؛ نوع خودرو و نوع کاری که قرار است بر روی آن خودرو انجام شود، تعیین کننده نوع بالابر است. در مقابل بالابرهای صنعتی را می توان به انواع فورکلیفت، بوم لیفت، مخروطی و ... تقسیم کرد. بالابرهای صنعتی برای حمل و جابجایی بارهای سنگین در مراکز صنعتی، ساختمانی و انبارها مناسب هستند. در این مقاله از بیسون صتعت به بررسی بالابر خودرویی و صنعتی خواهیم پرداخت. تفاوت های این دو نوع بالابر از نظر طراحی، عملکرد و ایمنی را به چالش می کشیم. با ما همراه باشید.

تفاوت بالابر خودرویی و بالابر صنعتی

هدف طراحی بالابر خودرویی و بالابر صنعتی با هم تفاوت دارد و در طراحی و منیت هر کدام نکات متفاوتی لحاظ شده است. همانطور که از نامش پیداست بالابر خودرویی برای تعمیر و نگهداری خودرو طراحی شده است و در ابعاد و ظرفیت های متفاوتی وجود دارد. این بالابر معمولا به کف یا دیوار متصل می شود و ممکن است هیدرولیکی یا الکتریکی باشد.
در مقابل بالابر صنعتی در مراکز صنعتی برای حمل و جابجایی بارها و تجهیزات سنگین به کار می رود. بالابر صنعتی بسیار پیچیده تر و بزرگتر از بالابر خودرویی است و ممکن است نصب آن نیاز به نصاب و یا تکنسین حرفه ای داشته باشد. بنابراین، در هنگام خرید بالابر باید از تفاوت ها، نحوه عملکرد، کاربرد و ایمنی هر کدام مطلع باشیم تا بتوانیم کاراترین نوع بالابر را متناسب با نیاز خود تهیه کنیم.

تفاوت های طراحی و ظرفیت بالابرها

از مهمترین تفاوت های بین بالابر صنعتی و بالابر خوردویی می توان به تفاوت در طراحی و ظرفیت آنها اشاره کرد. در بالا اشاره شد که برای تعمیر و نگهداری خودرو از بالابر خودرویی استفاده میشود که ابعاد متفاوتی دارد و باید به دیوار یا کف نصب شود. بالابر صنعتی که ابعاد بسیار بزرگتری دارد برای جابجایی تجهیزات سنگین به کار می رود و نصب آن به تخصص نیاز دارد. ظرفیت این نوع بالابر بسیار بیشتر از بالابر خودرویی است و نیاز به نگهداری تخصصی دارند. توجه به این تفاوت ها در هنگام خرید بالابر از اهمیت زیادی برخودار است زیرا با توجه به این موارد است که می توان بهترین و ایمن ترین نوع بالابر را انتخاب کرد.

ملاحظات ایمنی بالابرها

هنگامی که نوبت به جابجایی اشیاء سنگین می رسد، ایمنی بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می کند. در هر دو گروه بالابر خودرو و بالابر صنعتی، اگر دقت کافی در استفاده از این وسایل به کار برده نشود، خطر و آسیب بسیار محتمل است. لذا پیروی از تمام دستورالعمل های ایمنی با دقت بالا بسیار مهم و ضروری است. به طور مثال در بالابر خودرویی استفاده از مکانیزم قفل خودکار و دکمه توقف الزامی است. همچنین باید به وزن خودرویی که میخواهید آن را بلند کنید توجه کنید زیرا می بایست متناسب با نوع بالابر باشد.
در بالابرهای صنعتی نیز مواردی برای ایمنی دستگاه لحاظ شده است که باید رعایت شوند. به طور مثال محاظفت در برابر بار بیش از حد ظرفیت، دکمه توقف اضظرایی و سیستم های ضد شیب تعبیه شده است. با این وجود چون این نوع بالابر بزرگتر و پیچیده تر است نیاز دارد تا نکات ایمنی بیشتری رعایت شود.
سخن آخر
در این مقاله از بیسون صنعت با تعریف و کاربرد دو نوع بالابر صنعتی و بالابر خودرویی آشنا شدیم. تفاوت های هر یک از این دو را درک نموده و می دانیم تفاوت هایی در طراحی و کاربرد هر کدام با دیگر انواع وجود دارد که بر ایمنی آن نیز تاثیرگذار است. به طور خلاصه از بالابر خودرویی در تعمیرگاه و گاراژها برای تعمیر و نگهداری خودرو استفاده می شوند که ابعاد کوچکتری دارند و در فضاهای کوچتری نیز استفاده می شوند. در مقابل بالابر صنعتی ابعاد بزرگتری دارد، کارایی بیشتری دارد و به همان میزان کار با آن تخصصی تر است، نصب آن نیاز به تکنیسین حرفه ای دارد و رعایت نکات ایمنی بیشتری را می طلبد. همه این توضیحات نشان می دهد که استفاده آگاهانه از بالابر با توجه به هدف و درک تفاوت هایشان، سبب می شود کارایی و بهره وری بیشتری را تجربه کنیم.

 

 

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.