تاثیر بالابر بر بهره وری و بهبود کارایی در صنایع مختلف

پیشرفت صنعت و تولیدات در دنیای امروز انچنان چشمگیر است که نمی توان آن را کتمان کرد، بهره وری و کارایی نیز دو عامل مهم در بهبود واحدهای تولیدی محسوب می شوند که تاثیر بسزایی بر سرعت این پیشرفت دارند. به همین دلیل استفاده از ابزار و ماشین آلاتی مانند بالابر ها که سبب افزایش سرعت کار و بهبود کیفیت آن می شوند می تواند رابطه مستقیم با میزان بهره وری در یک صنعت داشته باشند. همانطور که می دانیم بالابر ابزاری است برای حمل و جابجایی بار و افراد که در حوزه های مختلف به کار می رود و به راحتی بر بالا رفتن میزان بهره وری در آن حوزه تاثیر می گذارد.

در ساده ترین دسته بندی بالابرها را به دو گروه افقی و عمودی تقسیم بندی می کنند. از بالابر افقی برای جابجایی و انتقال بار در کارگاه های صنعتی استفاده می کنند. سیستمی که در این بالابر به کار رفته است از نوع مکانیکی و الکتریکی است و به کمک آن می توان مواد و یا افراد را از یک نقطه به نقطه دیگری در کارگاه های صنعتی جابجا کرد. بالابر عمودی نیز همانطور که از نامش پیداست برای جابجایی و حمل بار در جهت عمودی به کار می رود. بنابراین در هنگام خرید بالابر نیز باید دقت کافی به خرج دهیم. در این مقاله برآنیم که تاثیر گذاری استفاده از بالابر بر بهروه وری و بازدهی در صنایع مختلف را بررسی کنیم. به همین منظور در ابتدا به طور مختصر به معرفی انواع بالابر می پردازیم و سپس با توجه به مزایا و معایبی که دارند میزان تاثیرگذاری هر کدام را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

انواع و کاربرد بالابر

از مهم ترین ابزارهای جابجایی و انتقال بار سنگین در صنایع مختلف از بالابر استفاده می شود که شامل قسمت هایی مانند سیستم بالابرنده، بلوک بالابر، قفل، موتور و سیم است. بالابرها را با توجه به نوع کاربری و یا محیطی که در آن به کار می روند به انواع بالابر برقی، هیدرولیکی، مغناطیسی و پنوماتیک دسته بندی می کنند. در صنایع مختلف مانند کشاورزی، ساختمان سازی، حمل و نقل، معدن، تجهیزات بندر، وسایل نقلیه و ... از این وسیله استفاده می شود. بهروه وری و بهبود کارایی در صنایع مختلف می تواند در نتیجه استفاده صحیح از بالابرها حاصل شود. بدین معنی که در هنگام خرید بالابر نفربر یا هر نوع بالابر دیگری باید به نوع کاربری آن توجه شود تا متناسب با نیاز آن صنعت باشد.

بالابر چه تاثیری بر بهره وری صنایع مختلف دارد؟

وجود بالابر در کارگاه ها و حوزه های مختلف صنعتی و ساختمانی ضروری است به طوریکه که نمی توان آن را نادیده گرفت به همین دلیل استفاده و به کار بردن این ابزار بر میزان بهره وری و کارایی در آن حوزه موثر است. در صنایع سنگینی همچون پتروشیمی، معدن، ساختمان سازی و ... برای جابجایی و حمل اجسام و بارهای سنگین از بالابر استفاده می شود. استفاده از بالابر جایگزین بسیار مناسبی برای استفاده از قدرت بدنی در جابجایی بار و کالا است از طرف دیگر استفاده از این ابزار سبب کاهش میزان خطا و خسارت شده است. بنابراین ارتباط مستقیمی با افزایش میزان بهره وری و کاهش ضایعات دارد. همانطور که می بینید استفاده از بالابر به عنوان یک ابزار اساسی سبب کاهش هزینه های تولید نیز می شود علاوه بر اینکه سرعت تولید را نیز بالا می برد.

بالابرها در انواع مختلف و سایزهای متفاوت تولید می شوند. با توجه به نیاز هر صنعت، بالابر برای جابجایی بار و کالا، نگهداری و تعمیرات، برقراری ایمنی و بهبود کیفیت تولید و کاهش هزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد. هر حوزه صنعتی ویژگی های خاص خود را دارد و باید متناسب با این ویژگی ها و نیازهایی که دارد بالابر مناسب انتخاب شود. از این رو بالابرهای صنعتی روز به روز توسعه بیشتری می یابند و استفاده از آنها ضرورت بیشتری پیدا می کند.

سخن آخر

در این مقاله از بیسون صنعت به بررسی تاثیر بالابر بر میزان بهره وری و بهبود کارایی پرداختیم. بالابرها انواع مختلفی دارند و باید متناسب با نوع نیاز و هدف از جابجایی و حمل انتخاب شوند. در تمام حوزه های صنعتی و سایر حوزه ها از این ابزار استفاده می شود که سبب شده است سرعت تولید افزایش و هزینه های مرتبط با تولید کاهش یابد. به همین جهت تاثیر بالابر بر میزان بهره وری و بهبود کارایی بر کسی پوشیده نیست. شما نیز اگر تجربه مشابه و یا نظری دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.