مزایای استفاده از جک دوستون

جک دوستون یکی از پرکاربردترین انواع جک در تعمیرگاه ها و تعویض روغنی ها است و در صورتی که مزایا و معایب آن را بدانید می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. برای اینکه بتوانید بهتریین انتخاب را داشته باشید بهتر است با کاربرد و مزایای آن آشنا شوید.

مزیت های جک دوستون 

جک دو ستون از کاربردی‌ترین جک‌های بالابر خودرو است. مزیت جک دو ستون این است که نسبت به دیگر جک‌های بالابر از قیمت کم‌تری برخوردار است. همچنین جک دو ستون فضای بیش‌تری به اپراتور یا تعمیرکار می‌دهد که از این فضا می‌توان برای عملیات تعمیرات، تعویض روغن، مکانیکی، جلوبندی‌سازی و... استفاده کرد. مزیت دیگر جک دوستون این است که نصب آسانی دارد. در مجموع، همه‌ی این مزایا باعث شده جک دوستون بالاترین رتبه‌ی فروش را در میان جک‌های بالابر بدست بیاورد. از کاربردهای جک دوستون می‌توان به تعویض روغنی، مکانیکی، تعویض کمک فنرها، تعمیر گیربکس، تعمیرات زیر خودرو، تعویض لنت و جلوبندی‌سازی، تعویض سریع لاستیک‌ها، اگزوزسازی و غیره اشاره کرد.

یکی از بیش‌ترین موارد استفاده‌ی جک 2ستون در تعویض روغنی‌هاست. از آنجا که دیگر چال سرویس کاربرد خود را از دست داده و از دور خارج شده است و تعمیرکار حاضر نیست داخل چال سرویس برود، خرید جک دو ستون کار را خیلی ساده کرده است؛ زیرا که جک ۲ستون باعث می‌شود مشتری به راحتی بتواند زیر ماشین خود را تماشا کند و دردسرهای قدیم را متحمل نشود. این مزیت کار را برای مکانیک‌های حرفه‌ای نیز ساده کرده است و آن‌ها می‌توانند ایرادها ماشین را به مشتری نشان دهند تا خیالشان از هر گونه تقلب و جنس نامرغوب آسوده شود. همچنین اگر ساکشن روغن قیف‌دار داشته باشد می‌توان عملیات تخلیه‌ی روغن موتور از پیچ کارتل ماشین را انجام داد.

  1. خودرو را به صورت ایمن تا ارتفاع دلخواه تعمیرکار بالا می‌برد.
  2. فضای مناسبی زیر خودرو برای عیب‌یابی و تعمیرات ایجاد می‌کند.
  3. برای تعویض روغنی‌ها و بدون نیاز به چال سرویس کاربرد دارد.
  4. همه‌ی تعمیرات گیربکس، موتور، جلوبندی‌سازی و بازدید چهارچرخ و اگزوزسازی و... از دیگر کاربردهای آن است.
  5. نصب آن در مکان‌های دارای زیرزمین ممکن است.
  6. همچنین برای مصارف زیرشویی در کارواش نیز مورد استفاده است.
  7. کم مصرف است و در کار با برق تک فاز و یا سه فاز متنوع است.

نحوه‌ی عملکرد جک دو ستون

حال به توضیح نحوه‌ی عملکرد جک دو ستون می‌پردازیم. ابتدا متناسب با مدل ماشین، بازوهای ۴ جهته زیر رکاب تنظیم و قفل می‌شود. سپس با فشردن کلید بالابر، جک۲ستون خودرو را بالا می‌برد. استاندارد ایمنی جدید جک دو ستون شامل این است که در هر ستون دندانه‌های فولادی قفل‌کن وجو داشته باشد که خودرو با جک دو ستون بالا رود و در ارتفاع دلخواه ثابت و از هر دو طرف با قفل‌کن‌های ایمنی قفل شود. در پایان کار سرویس و تعمیرات خودرو قفل‌کن‌ها آزاد می‌شوند. کافی است شاسی مربوطه را فشار دهید تا خودرو پایین بیاید. همچنین بازوهای ۴جهته زمانی که خودرو روی جک دو ستون نیست به آسانی باز و بسته می‌شوند.همانطور که در مقاله آموزش نصب و راه اندازی جک دوستون در مورد نحوه نصب و عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا می شوید.

نکات ایمنی کار با جک‌های دو ستون

  • زمان بالا بردن خودرو و ثابت شدن در ارتفاع دلخواه از اینکه هر ۲ ستون روی قفل‌کن رفته باشد، مطمئن شوید.
  • بازوهای نگهدارنده پس از تنظیم باید قفل و ثابت شده باشند.
  • چهار بازوی دستگاه باید در مرکز ثقل خودرو و در فواصل یکسان کاملا زیر شاسی خودرو باشد.
  • هنگام آزادسازی قفل‌ها اول باید قفل ستون روبه‌روی پاورپک آزاد و پس از عبور از کنار خودرو قفل ستون پاورپک‌دار آزاد شود و در ادامه خودرو پایین بیاید.
  • همیشه باید از مقدار مناسب روغن دستگاه که از نوع هیدرولیک است، اطمینان داشت. هر دو سال روغن دستگاه را عوض کنید.
  • در صورت داشتن نوسانات برق در منطقه، استفاده از ترانس صنعتی در محل خروجی کنتور برق لازم و ضروری است.
  • وقتی ماشین در ارتفاع قرار دارد از انجام اصول غیراستاندارد مانند آویزان شدن به دسته آچار و... جدا پرهیز کنید.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید بهترین دستگاه را داشته باشید، باید بدانید که دستگاه شما چه ویژگی هایی دارد، چه کاربردی دارد و برای استفاده از آن چه نکاتی را باید رعایت کنید که در این مقاله از بیسون صنعت سعی بر آن بود تا شما را با دستگاه جک دوستون بیشتر آشنا کنیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.