روش کار جک دو ستون چگونه است و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

جک دو ستون که در تعمیرگاه ها بسیار استفاده می شود در دو مدل هیدرولیکی و مکانیکی موجود است. هرکدام از آنها به روش مختلفی کار می کند. تعمیرکاران با توجه به نیازی که دارند جک مورد نظر خود را انتخاب می کنند. دانستن روش کار جک دو ستون از جهتی حایز اهمیت است که در صورتی که مشکلی برای این دستگاه پیش بیاید به خوبی می توانید آن را برطرف کند. در این مقاله از بیسون صنعت برای اینکه بتوانید خرید جک دو ستون بهتری را انجام دهید، روش کار و مزایا این نوع جک را برای شما بیان کرده ایم.

روش کار جک دو ستون هیدرولیکی و دو ستون مکانیکی چگونه است؟

همانطور که گفتیم جک دو ستون هیدرولیکی یکی از انواع رایج آن است. این جک به وسیله یک پمپ هیدرولیکی که در هر کدام از ستون های جک قرار دارد کار می کند. به این صورت که این به وسیله سیم بکسل های درون هر ستون صفحه را می کشد تا به ارتفاع مورد نظر برسد  و سپس قفل می کند. نکته ای که باید بدانید این است که معمولاً این جک ها از برق تک فاز استفاده می کند که از ویژگی های مثبت آنها می توان در نظر گرفت. اما جک مکانیکی دو ستون به صورت پیچ و مهره است و خودرو را با بازوها بالا می برد جک های مکانیکی نیاز به برق سه فاز دارند که یکی از معایب آن است. جک دو ستون مکانیکی به دسته های  تک موتور و دو موتور تقسیم می شوند. در مدل های تک موتوره، هر دو بازو توسط یک موتور و در مدل های دو موتوره، هر بازو توسط یک موتور جداگانه بالا می رود.

روش نصب جک های دو ستون

یکی از مهم ترین نکاتی که در استفاده از جک های دو ستون باید بدانید این است که تمام جک های دو ستون برای نصب نیاز به فونداسیون و زیر سازی در محل نصب دارد تا بتوان به صورت محکم روی زمین نصب شود. این بالابر در هر دو نوع به وسیله دو بازو و 2 قاب که روی هر ستون دارد صفحه از جای خود بلند می کند تا تعمیرکار هنگام کار به راحتی زیر اتومبیل دسترسی داشته باشد.

چگونه از جک دو ستونی استفاده کنیم؟

ابتدا زمانی که بازوهای دستگاه کاملاً باز و با زاویه 180 درجه قرار می گیرد، خودرو بین دو پایه حرکت می کند تا وسط خودرو در مقابل پایه های اصلی جک دو پایه قرار گیرد. سپس بسته به نوع خودرو بازوی دستگاه توسط تعمیرکاران در چهار طرف زیر خودرو با دقت تنظیم می شود. سپس با کلید بالابر خودرو را حدود 30 سانتی متر بالا بیاورید تا بازوهای جک دو ستون قفل شود و قسمت پایینی خودرو توسط تعمیرکار بررسی و بازبینی شود تا از وضعیت صحیح اطمینان حاصل شود. اگر محل مناسب نباشد دوباره با اهرم یا کلید ماشین پایین می آید و عملیات تکرار می شود.

پس از تأیید محل چهار بازوی دستگاه، دستگاه توسط کلید بالابر بالا می رود و در هنگام بالا آمدن دستگاه مشاهده می کنیم که دندانه های فولادی دو طرف ستون در حدود 3 سانتی متر بازه بسته می شوند. پس از تنظیم ارتفاع مورد نظر، اهرم پایینی را فشار دهید و دستگاه روی اولین دندانه های فولادی دو طرف بسته می شود. سپس پس از کار در زیر خودرو، کلید بالابر را در مدت کوتاهی فشار دهید تا قفل بالابر باز شود برخی از قفل های دو پایه دارای مکانیزم قفل برقی هستند و تنظیم قفل، باز کردن قفل توسط آهنرباها و دکمه های زیر انجام می شود.

مزایای استفاده از جک دو ستون

همانطور که گفتیم جک دو ستون چیست و چگونه کار می کند باید بدانید که مزایای آن چیست و چرا استفاده از آن استقبال می شود. یکی از مزایای بالابر دو ستون دسترسی آسان به چرخ ها است. در بالابر دو ستون برخلاف جک قیچی دو ستون کناری خودرو را روی بازوهای خود نگه می دارد، مکانیک می تواند به راحتی هر چهار چرخ خودرو را باز کرده و اقدام به تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده کند.

بر خلاف برخی از مدل های بالابر قیچی که در آن چهار چرخ خودرو نصب شده است. با جرثقیل های دو دکل، باز کردن و تعمیرات مربوطه برای تکنسین سرویس بسیار راحت است. زیرا در هنگام تعمیر و بالا آمدن خودرو، تکنسین تعمیر به راحتی به تمامی قسمت های زیر خودرو دسترسی دارد و می تواند ایرادات را شناسایی کرده و بدون خستگی فرآیند تعمیر را انجام دهد. به دلیل این دسترسی آسان به زیر شاسی و اگزوز، جک دو ستون مورد استقبال مکانیک ها و اگزوز کاران قرار گرفته است. یکی دیگر از مزیت های این جک ها این است که به صورت گسترده در داخل کشور عرضه می شوند، بنابراین کارشناسان زیادی هستند که می توانند این جک ها را بفروشند و به همین دلیل خیالتان از نظر خدمات پس از فروش و مسائلی از این دست راحت است.

این جک ها به دلیل طراحی ساده و کاربردی از دوام بالایی برخوردار هستند. بالابرهای دو پستی انتخابی ایده آل برای کارواش هایی هستند که خدمات ویژه شستشوی خودرو را ارائه می دهند. زیرا با این نوع جک تا ارتفاع مورد نظر بالا می رود و امکان دسترسی آسان به قسمت پایین خودرو را فراهم می کند. همه ما می دانیم که تعمیرگاه های خودرو ذاتاً مکان های شلوغ و کثیفی هستند. اما با تجهیز آنها به دستگاه این محصول نظم بیشتری در کار ایجاد می شود و می توان از فضای هوای کارگاه به خوبی استفاده کرد. علاوه بر این، افراد می توانند زیر ماشین بروند و بازدیدها و تعمیرات با دقت کافی انجام می شود.در مقاله مزایای استفاده از جک دوستون درمورد این موضوع به صورت کامل صحبت شده است.

جمع بندی

به طور خلاصه از ویژگی های مثبت جک دو ستون می توان به سهولت در تعمیر، استفاده بهینه از فضای کار و ایمنی بالا اشاره کرد که در خرید بالابر مناسب تعمیرگاه ها ترجیح داده می شود که جک دو ستون خریداری شود تا مدل های دیگر بالابر خودرو! برای تهیه و استعلام از خرید این بالابرها می توانید با مجموعه بیسون صنعت در تماس باشد و از خدمات آنها استفاده کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.