نحوه عملکرد بالابرآکاردئونی و اجزای آن

آسانسور آکاردئونی یک بالابر نفربر است که معمولاً با نیروی هیدرولیک کار می کند که به عنوان بالابر قیچی  نیز شناخته می شود و انواع مختلفی دارد. عملکرد بالابرهای آکاردئونی این است که از یک سیستم متعادل کننده رفت و برگشتی برای بالا و پایین رفتن استفاده می کنند. مکانیزمی که بالابر برای بالا و پایین بردن آن استفاده می کند به نحوه تغذیه دستگاه بستگی دارد. هیدرولیک، سوخت دیزل و الکتریسیته برخی از راه‌های تامین انرژی این بالابرهستند. این ماشین ها برای کارهای مختلفی از تعمیر ساختمان ها تا دسترسی به مواد ذخیره شده در انبارها استفاده می شوند. ما معمولاً می دانیم که آنها چه کار می کنند معمولاً بالابرهای آکاردئونی را می بینید که برای کارهای مختلف از تعمیرات ساختمان گرفته تا رسیدن به مواد ذخیره شده در انبارها استفاده می شوند.

قطعات بالابر آکاردئونی چیست؟

قبل از اینکه نحوه عملکرد را بدانید باید ابتدا باید قطعات یک بالابر کششی را بشناسید. یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید بالابر و انواع مختلف آن باید توجه داشت اجزای بالابر است. دانستن اجزای دقیق بالابر میتواند در عیب یابی، تعمیر و نگهداری از بالابر به ما کمک کند. اجزای بالابر آکاردئونی را می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شاسی: اندازه شاسی به مدل بالابر بستگی دارد. شاسی به عنوان بدنه اصلی عمل می کند و از فولادی محکم ساخته شده است. در پایین دستگاه برای هدایت چرخ ها و غلتک ها پایه دارد. این غلتک ها باعث تضمین حرکت بالابر خواهدشد.
  • سکوها: بسته به مدل، شکل، اندازه و تراکم متفاوتی دارند. معمولاً از سکوهای نرده دار برای حمل و نقل افراد استفاده می شود در حالی که از سکوهای بدون نرده معمولاً برای حمل کالا استفاده می شود. از این سکو به عنوان "سبد بالابر" یا "میز بالابر" نیز یاد می شود.
  • شیار تثبیت کننده: دستگاه در زیر شاسی قرار می گیرد و نقش عمده ای در تراز کردن بالابر دارد و همچنین پایه های فلزی محکم و ثابت برای جلوگیری از سقوط آن کاربرد دارد. استفاده از سخت افزار نصب هنگام کار با دستگاه بسیار مهم و ضروری است
  • سیلندر: بالابر آکاردئونی از یک تا چهار سیلندر استفاده می کند. محتویات سیلندر به نوع آسانسور بستگی دارد. به عنوان مثال، بالابر هیدرولیک دارای یک سیلندر پر از مایع هیدرولیک است و سیلندر دیگری به نام پمپ هوا با هوای فشرده پر شده است.
  • منبع تغذیه: منبع تغذیه می تواند یک موتور اتوماتیک یا یک درایو هیدرولیک با قدرت از راه دور باشد. بالابر قیچی را می توان به روش های مختلفی ارائه کرد.
  • شیر برگشتی: این شیر جریان هوای فشرده یا سیال هیدرولیک را کنترل می کند و به آن اجازه می دهد تا به ظرف اصلی خود بازگردد. این قطعه تضمین می کند که بالابر به سرعت پایین نمی آید. تا زمانی که منبع تغذیه روشن نشود، شیر چک کار نمی کند.
  • شیر کنترل جریان: این شیر با کنترل میزان سیال یا هوای فشرده خروجی از سیلندر، سرعت نزول سکو را کنترل می کند.

مراحل عملکرد بالابر آکاردئونی چگونست؟

روش کار بالابر اکاردوئونی همانند سایر بالابر ها است و از یک ترتیب برخوردار است. در بالابر های هیدرولیک ابتدا منبع تغذیه باز می شود و شروع به پر کردن سیلندر با مایع الکتریکی یا هوای فشرده می کند. سپس سیال هیدرولیک یا هوای فشرده از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می شود و  سیلندر به سمت بیرون رانده می شود و باعث جدا شدن پاها می شود. سکو (میز تماس یا سکو) بالا میرود و هنگامی که اپراتور می خواهد بالابر قیچی را پایین بیاورد، فشار یا مایع  را در بالابر آکاردئونی آزاد می کند تا روند بالایی را معکوس کند و فرود را شروع کند.

سرعت پایین امدن  به قدرت بالابر بالابر و وزنی که سکو می تواند تحمل کند بستگی دارد. اگر می خواهید اجسام سنگین را بلند کنید، باید بالابر قیچی قوی تری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، وزن زیاد موتور را برای فشار دادن مایع یا هوا به داخل سیلندر برای بیرون راندن آن دشوار می کند.

نیروی بالابر آکاردئون چگونه تامین می شود؟

انواع مختلفی از این نوع بالابر تولید شده است که از نظر منبع تغذیه تامینی متفاوت است. از روش های مختلف تامین منبع تغذیه برای این نوع بالابر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هیدرولیک: بالابرهای آکاردئونی هیدرولیک از مایع هیدرولیک، عمدتاً روغن هیدرولیک، در سیلندرها استفاده می کنند تا مکانیزم بالابر را فراهم کنند. استفاده از آنها آسان است و اپراتورها اغلب به آموزش زیادی نیاز ندارند. این دستگاه ها رایج ترین نوع بالابر آکاردئونی هستند
  • دیزل: بالابرهای قیچی دیزلی با سوخت دیزل کار می کنند. آنها بسیار قدرتمند هستند و هر دو وزن بیشتری دارند و از پلت فرم بزرگتری استفاده می کنند. اما به دلیل دودهای متصاعد شده و صدای زیاد، از این اقلام برای پروژه های بیرونی بهتر از مکان هایی که دارای تهویه هستند استفاده می شود.
  • پنوماتیک: بالابر پنوماتیک از فشار هوا برای بالا و پایین بردن سکو استفاده می کند. آنها زباله یا دود تولید نمی کنند، بنابراین گزینه ای پایدارتر از سایر دستگاه های ارزان قیمت هستند. این ابزارها برای پروژه های کوچک و استفاده در فضای داخلی انتخاب خوبی هستند
  • برقی: بالابرهای برقی آکاردئونی از مکانیزم بی صدا استفاده می کنند. در مقایسه با بالابرهای قیچی بزرگ، ساکت هستند، دود ساطع نمی کنند و قدرت کمتری دارند. آنها برای استفاده در فضاهای تنگ عالی هستند.
  • مخلوط گازوئیل و برق: آسانسور آکاردئونی مجهز به ترکیبی از برق دیزل و برق بسیار کاربردی و مورد نیاز بسیاری از صنایع مانند ساختمان سازی، فرودگاه ها، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و صنایع نظامی می باشد.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب بالابر را داشته باشید باید با اجزای مختلف آن، نوع منبع تغذیه و نحوه عملکرد آن آشنا باشید. با توجه به اینکه این دستگاه ها از متریال خیلی گران قیمتی تشکیل شده است، دانستن اینکه دقیقا چه نیازی دارید و چه دستگاهایی  نیاز شما را برطرف می کند می تواند جلو ضرر و زیان شما را بگیرد و باعث می شود بیشترین استفاده را از بالابر داشته باشد. با مشاوره با تیم بیسون صنعت میتوانید بهترین انتخاب بالابر را برای مجموعه خود داشته باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.