تعمیر و نگهداری از بالابر هیدرولیکی چگونه است؟

یکی از نکاتی که هنگام استفاده از لوازم مکانیکی باید به آن توجه داشت، روش های نگهداری و مراقبت از آن است چرا که آنها در معرض خرابی و فرسودگی قطعات هستند. بالابر نیز به عنوان یک دستگاه مکانیکی نیازمند مراقبت، تعمیر و نگهداری به صورت مرتب است. این کار با این هدف انجام می شود که هم باعث افزایش عمر بالابر هیدرولیک می شود و هم باعث افزایش امنیت در حین کار می شود.

تشخیص اینکه آیا بالابر سالم است و می توان از آن استفاده کرد و یا اینکه نقص و مشکلی در آن پیش آمده یکی از مواردی هست که حتماً باید فرد متخصص آن را بررسی کند از همین جهت به صورت مرتب باید این بررسی های انجام شود که در ادامه به روش های صحیح بررسی سلامت بالابر هیدرولیک و نکاتی مهم در هنگام استفاده از آن می پردازیم.

قطعات تشکیل دهنده سیستم هیدرولیک

قبل از آن که به بررسی مشکلات احتمالی و رفع آن بپردازیم، لازم است بدانید که بالابر های هیدرولیک که از سیستم هیدرولیکی استفاده می کنند دارای چه قطعاتی هستنند. چرا که عمده مشکلات احتمالی در این قطعات خواهد بود و باید با آن آشنایی کامل داشته باشید. به طور کلی، سیستم های هیدرولیک دارای اجزای زیر هستند.

جک هیدرولیک

جک هیدرولیک که وظیفه جابه جایی صفحه را دارد، جزو مهم ترین و اصلی ترین قطعه بالابر است. جک هیدرولیک خود از سه جز سیلندرکه بخش خارجی جک است که باید سطح صاف و صیقلی داشته باشد، پیستون که در درون محفظه سیلندر قرار گرفته که فشار استاتیکی و دینامیکی را تحمل می کند و صفحه نگهدارنده که زیر جک قرارمی گیرد و ظیفه انتقال نیروهای استاتیکی و دینامیکی را به عهده دارد تشکیل شده است.

پاوریونیت

بالابرهای هیدرولیکی، برای حرکت و جابه جایی صفحات نگهدارنده نیرو خود را از پاور یونیت دریافت می کند. این جز یک جعبه فلزی محکم تشکیل شده است و تمام اجزای مربوط به مدار هیدرولیک در آن قرار داده شده است و شامل اجزایی مانند لوازم و تجهیزات، موتور و پمپ هیدرولیک، محفظه روغن و گروه شیرها است.

زمان تعمیر بالابر هیدرولیک

نکته ای که در نگهداری و استفاده از بالابرهیدرولیک مهم و حیاتی است، چک و بازرسی مرتب از این دستگاه ها است. به دلیل اینکه این دستگاه ها از سیستم پیچیده ای استفاده می کنند که قطعات مختلفی دارد مانند مخزن روغن، پییستون، سنسورو بورد کنترلی که هر کدام از آنها ممکن است در شرایطی دچار مشکل شود. اما اگر یک راهنمای کلی از روش نگداری از بالابر بخواهید پیشنهاد بیسون صنعت به شما این است که در بازه های زیر این بررسی هارا انجام دهید:

  • بعد از 1500 ساعت فعالیت بالابر سیستم مکانیکی و الکتریکی آن را چک کنید و تعمیرات جزئی انجام دهید.
  • بعد از 5000 ساعت کار با بالابر سیستم های مکانیکی و الکتریکی را دقیق تر بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیر کنید.
  • بعد از 10000 ساعت کار بالابرهیدرولیکی، سیستم مکانیکی والکتریکی آن را تعمیر اساسی کنید.

البته نکته حائز اهمیت این است که مشخص شدن این که بالابرشما بعد چند ساعت فعالیت به مراقبت نیاز دارد، به  قطعات به کار رفته و برند آن بستگی دارد و ممکن است بالا و پایین داشته باشد که هنگام خرید بالابر از فروشگاه به خریدار گفته خواهد شد و در گارانتی و خدمات پس از فروش آن ذکر خواهد شد.

مشکلات احتمالی بالابر هیدرولیک

یکی از راه های تعمیر و نگهداری از بالابر این است که بدانید چه مشکلی برای آن ها پیش آمده و چگونه می توان آن را برطرف کرد. از جمله مشکلات احتمالی که برای بالابرپیش می آید می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کیفیت و خرابی در جک و روغن ریزی یکی از شایع ترین مشکلات بالابر هیدرولیکی است که گاهی اوقات این مشکل با بررسی نقطه به نقطه جک برطرف خواهد شد و گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که جک را تعویض کنید.
  • از دیگر مشکلات شایع در بالابرهیدرولیک، خرابی یا تموم شدن روغن است که در بررسی های مرتب باید این مورد چک می شود.
  • خرابی قطعات مانند اختلال در موتور، سوختن شیربرقی و سایرقطعات نیز جزو خرابی های احتمالی است که در بررسی های مرتب مشخص خواهد شد.
  • گاهی اوقات ممکن است بالابر ناگهانی از کار افتاده و قابل استفاده نباشد در این صورت اولین مشکل احتمالی از سیستم الکترونیکی و برق آسانسور است که با حضور متخصص بالابر این مشکل برطرف خواهد شد.
  • گاهی اوقات سیستم آسانسور ممکن است در حین استفاده از صداهای غیر معمولی داشته باشد و یا کابین بالابر تعادل نداشته باشد. در صورت بروز چنین اتفاقاتی باید سریعاً با متخصص بررسی شود چرا که منشا بسیاری از مشکلات خواهد بود.
  • کاهش سرعت بالابر در زمان پایین آمدن مشکلی است که بر اثر کثیفی فیلتر ورودی شیر رخ خواهد داد و با تمیزکردن آن این مشکل برطرف خواهد شد. درصورتی که این مشکل برطرف نشد، روغن سیستم را چک کنید و تنظیمات مربوط به شیر بلین را دوباره انجام دهید.
  • صدای نامتعرف در هنگام بالا رفتن بالابر می تواند بر اثر مسدود شدن پکینگ پیستون بالابر باشد و در هنگام بالا رفتن به پیستون گیر می کند و ساییده می شود و صدا ایجاد می کند و یا کفشک بالابر مشکلی دارد.
  • در صورتی که شاسی فرمان به درستی کار نمی کند، دلیل آن قطع بودن و یا شل بودن سیم های داخل شاسی است.

چک لیست مراقبت از بالابر هیدرولیک

یکی از روش های پیشگیری و نگهداری و تعمیر از بالابرهای هیدرولیک، چک کردن مرتب است که می توانید با مشاهده هرگونه مشکل و بررسی به موقع از بروز حادثه و یا خرابی ببیشتر جلوگیری کرد. که این امر موجب افزایش طول عمر بالابر و همچنین افزایش ایمنی در حین استفاده می شود.

  1. بررسی ترمزهای بالابر
  2. تمیز بودن سطح ترمز
  3. بررسی سیم های موجود در بالابر (اگر سیم شکسته یا شل وجود دارد، بررسی شود)
  4. بررسی پیچ های بدنه
  5. عدم استفاده از مداوم از ابلابر و فشار روی موتور
  6. تمیز بودن جعبه کنترل
  7. روغن کاری قطعات
  8. راه اندازی مرتب در صورت استفاده نکردن  از بالابر

سخن آخر

بالابر هیدرولیک که با استفاده از سیستم هیدرولیکی فعالیت می کند، نیاز دارد که به صورت مرتب بررسی شود تا عمر آن افزایش یافته و میزان امینت نیز در حین کار تأمین شود. در صورت بروز مشکلاتی که در پیش تر بیان شد به متخصص مراجعه کرده و در صورتی که سیستم کار روال خود را در پیش دارد، به صورت ماهیانه و مرتب نیز سیستم را بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود. همچنین در صورت انتخاب بالابر مناسب و خرید از فروشگاه معتبر می توانید تا حدودی این میزان از مشکلات را کاهش دهید. به همین دلیل کارشناسان فروش ما در بیسون صنعت آماده پاسخ گویی و مشاوره به شما عزیزان است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.