مواد شوینده صنعتی و کاربرد آن ها

نظافت در مراکز صنعتی، تجاری و یا مسکونی یکی از کارهای همیشگی است که اهمیت زیادی دارد. برای زدودن آلودگی از سطوح در مراکز یاد شده، علاوه بر تجهیزات نظافتی به مواد شیمیایی مخصوصی نیاز است که از آنها به نام شوینده های صنعتی یاد می شود. در حقیقت با استفاده از شوینده صنعتی عمل پاک کردن سریع تر و بهتر انجام می شود استفاده از این مواد علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا سبب کاهش هزینه های موردنیاز نیز می شوند.

استفاده از این شوینده ها در صنایع غذایی، مرکز درمانی و بسیاری دیگر از صنایع رایج و پر کاربرد است. در این مقاله به معرفی مواد شوینده و کاربرد آنها در مراکز مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

مواد شوینده صنعتی چیست؟

موادی که برای نظافت سطوح و الیاف در مراکز تجاری، درمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند تا تمام آلودگی ها پاک شود، مواد شوینده صنعتی نامیده می شوند. این مواد به دلیل کاربرهای مختلفی که دارند انواع مختلفی نیز دارند. ترکیبات این مواد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. اما بطور کلی ماده شوینده صنعتی ترکیبی از صابون و سورفکتانت هاست که با هدف تمیز کردن و از بین برن آلودگی ها استفاده می شوند. مواد شوینده می تواند شامل مایعات غلیط، پودرهای مختلف، قرص های تک دُزی و ... باشد که هر کدام با هدف خاصی تولید شده اند. همه این مواد دسته ای از سورفکتانت ها هستند که هنگام حل شدن در آب خاصیت پاک کنندگی شان آغاز می شود.این مواد شوینده در دستگاه صنعتی مانند زمین شوی صنعتی، سوییپر، واتر جت صنعتی و ... استفاده می شود.

کاربرد انواع مواد شوینده صنعتی

مواد پاک کننده در اکثر حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند و طیف وسیعی از صنایع را شامل می شوند. بسته به نوع کاربرد و هدف استفاده از این مواد، ترکیبات شان متفاوت است. همچنین قدرت پاک کنندگی متفاوتی دارند و هر کدام برای زدودن گروهی از الاینده ها مفید هستند. عمده ترین کاربرد این مواد به شرح زیر است:

کاربرد انواع شوینده در مراکز صنعتی و تولید کننده ها:

اولین و شاید بیشترین کاربرد مواد شوینده در مراکز صنعتی برای تمیز کاری فنی باشد. به عنوان مثال از شوینده صنعتی برای تمیز کردن خطوط تولید کارخانجات، تمیز کردن فضای داخلی مراکز صنعتی، پاک کردن دستگاه ها و تجهیزات آنها و حتی برای پاک کردن محل های رفت و آمدها و سالن ها، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این مواد برای پاک کردن سطوح فلزات یا از بین بردن ذرات و لکه های روغنی از روی تجهیزات و ابزارها می توان استفاده نمود. این شوینده ها در صنایع نفت و گاز هم کاربرد بسیاری دارند و با استفاده از آنها به راحتی می توان سطوح مختلف را از آلودگی های روغنی و نفتی پاک کرد. دیگر کاربرد این مواد برای تمیز کردن فیلترهاست که با استفاده از آنها می توان گرد و خاک و ذرات آلاینده را حذف کرد.

در مراکز صنعتی برای نظافت از ماشین آلاتی استفاده می کنند که به فرایند نظافت سرعت و سهولت می بخشد. بطور مثال از دستگاه واترجت برای شستشوی سطوح استفاده می کنند که می توان برای پاکیزگی بیشتر از مواد شوینده در آن استفاده نمود. یا در دستگاه اسکرابر و پولیشر که به منظور نظافت سطوح و صیقلی کردن آنها استفاده می شود، می توان مواد شوینده صنعتی را نیز به مخزن افزود تا نتیجه بهتری حاصل شود.

کاربرد شوینده های صنعتی در اماکن توریستی، گردشگری و هتل ها

در مراکز گردشگری، هتل ها و اقامتگاه ها از مواد شوینده صنعتی برای پاک کردن سطوح، کف و شستن و لکه برای البسه، ملحفه و ... استفاده می شود. کاردبرد دیگر این مواد در صنعت گردشگری استفاده از آن برای شستشوی ظروف و تجهیزات آشپزخانه هاست زیرا خاصیت چربی زدایی بسیار قوی دارند و به راحتی می توانند هر نوع آلودگی را در زمان کمی از بین ببرند.

کاربرد شوینده های صنعتی در مصارف خانگی

از بین مواد شوینده مختلف برخی از آنها را می توان برای نظافت و بهداشت در منازل و ساختمان های مسکونی به کار برد. از این شوینده ها در آشپزخانه برای زدودن چربی از سطوح، دیوارها و کف می توان استفاده کرد. برای تمیز کردن سطح گار، داخل فر و کانتر، لکه بری سینک ها، شسشتوی ظروف و البسه به کار می روند. همچنین انواع لوله بازکن ها که برای رفع گرفتگی لوله ها و یا تمیز کردن سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند، مواد شوینده صنعتی هستند. برای تمیز کردن فرش و مبل و ... نیز از این مواد استفاده می شود.

کاربرد مواد شوینده در صنایع غذایی و صنایع درمانی

در هر دو صنعت مزبور به دلیل اهمیت رعایت بهداشت و نظافت، از مواد شوینده استفاده می کنند تا تمامی بخش ها و تجهیزات عاری از میکروب و باکتری باشند و مانع انتقال آلودگی ها و یا بیماری های مختلف می شوند که از نظر سازمان وزارت بهداشت نیز بسیار اهمیت دارد.

کاربرد مواد شوینده در سایر صنایع

از دیگر حوزه هایی که می توان به کاربرد این مواد اشاره کرد، صنایع کشاورزی و دام و طیور است. در کشاورزی از مواد شوینده صنعتی برای از بین بردن بقایای کودها و مواد سمی و آفت کش ها استفاده می کنند. برخی از این مواد برای رفع آلودگی و تمیزکاری دستگاه ها و ماشین آلات مختلف استفاده می شوند.

انتخاب مواد شوینده در تجهیزات نظافتی

یکی از مهم ترین نکاتی که در انتخاب مواد شوینده باید در نظر داشت نوع دستگاه مورد استفاده است. البته مواردی دیگر از جمله نوع آلودگی، جنس سطح مورد نظر و میزان آلودگی نیز درانتخاب مواد شوینده تاثیر دارد اما برای حفظ سلامت تجهیزات نظافتی صنعتی از جمله زمین شوی صنعتی، واترجت،سوییپر و ... باید از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. خرید مواد شوینده نیز مانند خرید زمین شوی صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در صورت استفاده از مواد شوینده خیلی قوی که بیشتر از ظرفیت دستگاه است به مرور زمان باعث آسیب های جدی به آن وارد خواهد شد.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع مختلف، از ماشین آلات و دستگاه های مختلفی برای نظافت استفاده می شود. مواد شوینده که در این دستگاه ها به کار می روند تا عمل نظافت و از بین بردن آلاینده ها بهتر و عمیق تر انجام شود مواد شوینده صنعتی نام دارند. بسته به نوع کاربرد و محل استفاده انواع مختلفی دارند. این مواد ترکیبی از صابون و سورفکتانت ها هستند که با قرار گرفتن در مجاورت آب، خاصیت پاک کنندگی پیدا می کنند. برای اینکه بتوانید اطلاعات مناسبی در مورد مواد شوینده مناسب دستگاه های زمین شوی صنعتی بیسون صنعت کسب کنید با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.