علت لرزش کمپرسور چیست؟

یکی از ماشین آلاتی که در مرکز صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد کمپرسور هواست. این دستگاه کاربردی است و نمی توان نبود آن را در کارخانه ها تصور کرد، چرا که هیچ دستگاهی نیمتواند کار دستگاه کمپرسرو را انجام دهد . اگر نصب و راه اندازی اولیه این ماشین به درستی انجام شود مدت ها می تواند بدون هیچ مشکلی کار کند و هوای فشرده موردنیاز را تولید کند. اما مانند سایر ماشین الات و ابزارهای صنعتی ممکن است این ماشین نیز با مشکل مواجه شود.

یکی از مشکلات مرتبط با کمپرسور رخ دهد این است که دچار لرزش شود. برای برطرف کردن این مشکل باید علت ایجاد لرزش را پیدا کنید. در ادامه به علت های ایجاد لرزش درکمپرسور و راه های برطرف کردن آن می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

چرا کمپرسور هوا دچار لرزش شده است؟

برای برطرف کردن هر مشکلی باید علت بروز آن را پیدا و رفع کنیم. اگر کمپرسور باد دچار لرزش شده است ممکن است به دو علت اصلی این اتفاق روی دهد: نخست اینکه محل کمپرسور مناسب نیست و دو اینکه قطعات خراب شده اند. پس از یافتن علت بروز مشکل به سادگی می توانیم آن را برطرف کنیم پیش از آنکه آسیب جدی و یا حادتری به کمپرسور وارد شود. تنها در صورتی می توان خرید کمپرسور باد اسکرو خوبی را تجربه کرد که پس از نصب مشکلاتی همچون لرزش وجود نداشته باشد.

کمپرسور هوا در محل مناسبی نصب نشده است.

محلی که برای نصب کمپرسور انتخاب می شود باید هموار و صاف باشد تا پایه های دستگاه از ثبات لازم در هنگام کار برخوردار باشند. در واقع پایه های دستگاه باید روی یک سطح صاف محکم شوند تا ثابت باشند و نلرزند. قرار گرفتن دستگاه بر روی سطح ناهموار نه تنها به دستگاه آسیب رسانده و عمر مفید آن را کم می کند بلکه سبب لرزش دستگاه و آسیب قطعات آن نیز می شود. لرزش ممکن است به علت شل بودن پیچ و مهره ها نیز رخ دهد زیرا دستگاه به درستی فیکس نشده است و همین امر سبب لرزیدن آن می شود. همچنین چک کنید محلی که کمپرسور در ان قرار گرفته ثابت و بدون حرکت باشد در غیر این صورت سبب لرزش دستگاه می شود. علاوه بر موارد ذکر شده در هنگام نصب و راه اندازی دستگاه باید از سلامت و درست کار کردن پیچ ها اطمینان حاصل شود. اگر پایه های دستگاه شل باشد و بدرستی نصب نشده باشند یا دچار خوردگی و یا خمش شده باشد می تواند سبب لرزش کمپرسور باد شود. بنابراین تمام موارد ذکر شده باید به دقت بررسی شود.

تسمه ها باید سالم باشند

تسمه های از مهمترین بخش های یک کمپرسور هوای فشرده هستند که باید در جای خود به درستی قرار بگیرند تا بتواند حرکت سایر قسمت ها را تنظیم کنند. اگر تسمه ها درست قرار نگرفته باشند سبب لرزش دستگاه می شوند. بطور مثال ممکن است تسمه بیش از حد تنگ باشد در این صورت عملکردش مختلش شده و ایجاد لرزش می کند. یا ممکن است بیش از حد شل باشد، اگر تسمه شل باشد باز هم نمی تواند سرعت و کشش قطعات را به درستی تنظیم کند و سبب اختلال در عملکرد دستگاه می شود. زیرا شل یا تنگ بودن بیش از حد باعث می شود قطعات خیلی کند یا خیلی سریع کار کنند و همین باعث لرزش کل دستگاه می شود. از خرابی، پوسیدگی و پارگی تسمه ها نیز غافل نشوید زیرا برای شما دردسر ایجاد می کنند.

بلبرینگ های کمپرسور باد به درستی کار نکنند

اگر دستگاه باد شما دچار لرزش های بدی شده است، به سراغ بلبرینگ ها بروید. یاتاغان را روغنکاری کنید  اما زیاده روی نکنید. زیرا عدم روغنکاری سبب زنگ زدگی قطعات و افراط در آن سبب مختل شدن دستگاه می شود. اگر قطعات زنگ بزنن به سختی کار می کنند و این خود سبب لرزش دستگاه می شود. همچنین باید چک کنید که غلتک دستگاه به اندازه کافی بلبرینگ داشته باشد تا بتواند فشار وارد شده را تحمل کند در غیر این صورت سبب لرزش دستگاه می شود.

محفظه دستگاه را چک کنید تا مشکلی نداشته باشد

وظیفه محفظه دستگاه کمپرسور هوا ممانعت از ورود ذرات گرد و غبار و آلاینده ها به داخل دستگاه است. این ذرات بر عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم دارند و به راحتی می توانند سبب اختلال در آن شوند. تمامی بخش ها و اتصالات دستگاه خود را به دقت بررسی کنید تا عاری از گرد و غبار و آلودگی ها باشد. 

نکته پایانی

برای اینکه هر دستگاهی به درستی کار کند باید به درستی راه اندازی و نصب شده باشد در غیر این صورت عملکرد آن مختل می شود. دستگاه کمپرسور هوای فشرده نیز برای درست کار کردن باید نصب و راه اندازی صحیحی داشته باشد. یکی از مشکلات این ماشین لرزش آن در حین کار است که ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد بههمین دلیل در هنگام تهیه کمپرسور اسکرو به سلامت دستگاه توجه کنید. مهمترین علل لرزش دستگاه، مناسب نبودن جای آن و یا خراب بودن قطعاتی مانند پیچ ها یا تسمه هاست.برای کسب اطلاعات بیشتر با بیسون صنعت در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.