راهنمای انتخاب فیلتر هوای کمپرسور

کمپرسور هوا در اکثر مراکز صنعتی بخصوص مراکزی که به جریان هوای فشرده نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اجزای کمپرسور فیلتر هواست که بر عملکرد این دستگاه تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. چند عامل در خرید و انتخاب این فیلتر دخالت دارد که توجه به آن ها سبب خرید فیلتر مناسب می شود.

این انتخاب صحیح عملکرد دستگاه را بهینه ساخته و بر کل روند تولید هوای پر فشار تاثیر می گذارد. در ادامه به عوامل مهم در انتخاب فیلتر هوا کمپرسور اشاره می کنیم.

فیلتر هوا کمپرسور چیست؟

کمپرسور که تولید کننده هوای پر فشار است به عنوان یک دستگاه صنعتی، قطعات جانبی مختلفی دارد که فیلتر هوا یکی از آنهاست. فیلتر هوا نیز انواع مختلفی دارد که به نوع و کارایی دستگاه بستگی دارد. مهمترین انواع فیلتر هوا شامل فیلتر کمپرسور پیستونی، کمپرسور دیزلی و کمپرسور هوای فشرده می باشد. در واقع وظیفه فیلتر هوا ممانعت از ورود انواع ذرات آلاینده بدرون تجهیزات پنوماتیکی است تا روند کار آنها دچار اختلال نشود. در هنگام انتخاب و خرید مناسب ترین و بهترین فیلتر هوا عوامل و فاکتورهایی دخلی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

عوامل مهم در انتخاب فیلتر هوای کمپرسور

هنگامی که قصد خرید کمپرسور باد اسکرو دارید، باید توجه ویژه ای به لوازم جانبی داشته باشید.باید در نظر داشته باشید که قطعه ای بخرید باید پارامترهای مرتبط با آن را در نظر بگیرید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید. تنها در صورتی می توانید با انتخاب یک قطعه، ضمن بهینه کردن عملکرد دستگاه مورد استفاده تان، باعث افزایش طول عمر آن نیز شوید که انتخاب مناسبی داشته باشید. برای انتخاب فیلتر هوا باید علاوه بر کیفیت حذف ذرات از جریان هوا، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که نباید از آنها غافل شوید.

نوع کمپرسور

هر کمپرسور هوا نیاز به تجهیزات و وسایل جانبی خاص خود دارد که متناسب با عملکرد همان نوع کمپرسور تولید شده است. بنابراین اگر می خواهید بهترین نتیجه را از خرید فیلتر هوای خود بگیرید باید ایمن ترین و مناسب ترین نوع فیلتر هوا را بیابید. برای اینکه بدانید چه نوع فیلتر هوایی مناسب دستگاه شماست بهترین گزینه مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه است. در این دفترچه نوع و نحوه نصب فیلتر ذکر شده است. بطور کلی ۴ نوع دستگاه کمپرسور وجود دارد که برای هر کدام فیلر خاصی وجود دارد. این ۴ نوع عبارتند از:

  • کمپرسور پیستونی: در صنایع مختلف کاربرد دارند و وظیفه فیلتر هوا در این دستگاه جلوگیری از ورود ذرات معلق است. این نوع فیلتر کاور مخصوصی دارد و توسط برندهای مختلف تولید و عرضه می شوند.
  • کمپرسور هوای فشرده: این نوع کمپرسور بسیار پر کاربرد است. فیلتر هوای این نوع کمپرسور باید به خوبی از ورود ذرات آلوده و رطوبت جلوگیری نماید. نمونه این دستگاه را در مراکز دندانپزشکی دیده اید.
  • کمپرسور دیزلی: این نوع کمپرسور در صنایع نفت و پتروشیمی، عمرانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. به علت کاربرد زیاد، فیلتر این دستگاه باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.
  • کمپرسور باد: این دستگاه علاوه بر اینکه در صنایع مختلف به کار میرود مصرف خانگی نیز دارد. وظیفه فیلتر این دستگاه ممانعت از  ورود آلودگی هاست.

میزان استفاده از کمپرسور

در هنگام خرید فیلتر این نکته حائز اهمیت است که فواصل زمانی استفاده از دستگاه کمپرسور چقدر است و در هر بار چه مقدار از آن استفاده می شود. اگر به مدت های طولانی و فواصل زمانی کم از دستگاه کمپرسور هوا استفاده می کنید، به فیلتر هوای قوی تری برای سیستم تهویه خود نیاز دارید. انتخاب فیلتر قوی تر سبب می شود اپراتور مجبور نباشد مدام فیلتر را تعویض کند.

حوزه فعالیت صنعتی

حوزه صنعتی ای که شما درآن فعالیت می کنید می تواند بر نوع فیلتر هوای دستگاه کمپرسور تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر این حوزه کاری شماست که مشخص می کند برای تولید هوای فشرده مورد نیازتان، به یک فیلتر نیاز دارید یا چند فیلتر. بطور مثال اگر با مواد شیمیایی کار می کنید و می بایست مراقب سلامتی خود باشید نیاز به استفاده از فیلتر کربن دارید تا تمام بخار شیمیایی را فیلتر کند. توجه به استانداردهای صنعتی نیز می تواند عامل موثر دیگری بر انتخاب نوع و تعداد فیلتر باشد.

نکته پایانی

همه دستگاه های صنعتی نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات جانبی دارند که بر عملکرد دستگاه تاثیرگذار هستند. در دستگاه کمپرسور، فیلتر هوا یکی از این وسایل جانبی مهم است. در هنگام انتخاب و خرید فیلتر هوا عواملی همچون نوع کمپرسور، میزان استفاده از آن، حوزه فعالیت و ... مهم است. انتخاب صحیح علاوه بر اینکه سبب بالا رفتن کیفیت کار و خروجی دستگاه کمپرسور می شود، بر طول عمر آن نیز می افزاید. در بیسون صنعت انواع مختلفی از کمپرسور وجود دارد که متناسب با نیاز خود می توانید آن را تهیه کنید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.