عیب یابی و تعمیر بالابر

اکثر دستگاه های صنعتی به عیب یابی های دوره ای نیاز دارند تا عملکرد بهتری داشته باشند. در حین این عیب یابی ها مشخص می شود که دستگاه نیاز به تعمیر و سرویس دارد یا خیر. بی توجهی به آسیب های احتمالی یک دستگاه سبب خراب شدن آن می شود و ممکن است هزینه های سنگینی بر جای بگذارد. بالابر نفربر هیدرولیکی نیز به عیب یابی مقطعی نیاز دارد. هر چند عیب یابی یک دستگاه و رفع مشکلات آن نیازمند این است که توسط یک متخصص بررسی و برطرف شود. اما اگر فردی که مسئول کار کردن با دستگاه است از خطاها و مشکلات رایج و احتمالی دستگاه مطلع باشد، زمان برطرف کردن عیب دستگاه و تعمیر آن کوتاه تر می شود. در این مقاله به بررسی نکاتی که باید در تعمیر و نگهداری از بالابر نفر وجه شود، اشاره شده است.

عیب یابی یک تخصص است

به نظر عموم مردم، عیب یابی یک دستگاه کار ساده و پیش پا افتاده ای است، در حالی که عیب یابی اصولی هر وسیله ای به یک متخصص نیاز دارد. رفع مشکلات احتمالی یک دستگاه اگر در همان ابتدا برطرف شوند به طول عمر دستگاه و کارایی بهتر آن کمک می کند. به همین دلیل ضروری است تا با عیوب و یا خطاهای احتمالی یک دستگاه قبل از اینکه خراب شود، آشنا شویم.

سه بخش اصلی یک بالابر هیدرولیکی، پاور یونیت، جک و روغن آن است. هر کدام از این بخش ها ممکن است دچار مشکلاتی شوند که سبب می شود بالابر به درستی کار نکند. در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

کم شدن سرعت پایین آمدن بالابر

جک وظیفه دارد صفحه نگهدارنده را به سمت بالا ببرد. اگر سرعت بالابر در هنگام پایین آمدن کم شده باشد، می تواند به سه دلیل باشد.

۱. ممکن است فیلتر ورودی شیر بالابر کثیف شده باشد و درست کار نکند. کافی است این فیلتر تمیز شود تا مشکل حل گردد.

۲. امکان دارد روغن کاری به درستی انجام نشود، به این دلیل که نمد موجود در روغن دان منحرف شده و روی ریل خود قرار ندارد.

۳. اگر دو مورد بالا را چک نموده اما مشکل همچنان پابرجاست، باید از یک تعمیرکار متخصص بخواهید تا شیر بلین دستگاه را بررسی نماید. ممکن است به تنظیم مجدد نیاز داشته باشد.

کاهش سرعت بالا رفتن بالابر

اگر بالابر به کندی بالا می رود در صورتی که از ابتدا سرعت مناسبی داشته است و در طول زمان از سرعت آن کاسته شده است، نیاز است که ابتدا شیر بالابر را چک کنید که تنظیماتش درست باشد و پس از آن فیلترهای موجود بر روی پمپ را چک کنید که کثیف نباشند در صورتی که هر کدام از آنها مشکل داشت و یا کثیف بود به احتمال زیادی این مشکل برطرف خواهد شد.

کاهش سرعت بالا رفتن بالابر در انتهای جک

یکی از مشکلاتی که ممکن است در بالابر ها رخ دهد این است که وقتی جک مقداری باز می شود، به انتهای باز شدن که می رسد کند می شود و به سختی می تواند بالا برود، در این صورت تنها دلیل رخ دادن این مشکل این است که مقدار روغن هیدرولیک در پاوریونیت کم شده است و باید میزان روغن را چک کنید و از پر بودن مخزن روغن اطمنیان حاصل کنید.

تکان شدید بالابر در هنگام روشن شدن

یکی از مهمترین ویژگی های استفاده از بالابر، تامین امنیت ان است. درصورتی که بالابر هنگام روشن شدن شروع به لرزین کند و تکان های شدیدی بدهد، نیاز است که قبل از استفاده مواردی را بررسی کنید. این مشکل معمولا بهخراب شدن شیر دستگاه است که با جابه جایی آن با شیر بلین بویین دار این مشکل برطرف خواهد شد.

کار نکردن کلید شاسی فرمان

گاهی اوقات ممکن است پنل فرمان بالابر دچار اختلال شود، دستورات را جابه جا انجام دهد و یا اصلا کار نکند. در این صورت شما باید سیم های داخل شاسی را چک کنید و مطمین شوید که دچار قطعی و یا شل شدگی نشده باشند.

روغن ریزی و نشتی بالابر

روغن ریزی در دستگاههای هیدورلیک اتفاقی بسیار شایع است که به راحتی با چشم قابل دیدن است. در صورتی که این مشکل را در دستگاه بالابر مشاهده کردید باید بدانید که احتمالا به دلایل زیر این مشکل ایجاد شده است:

۱. اگر پکینگ خراب شده باشد، بالابر دچار نشت و روغن ریزی شده است.

۲. جدار داخلی سیلندر خش افتاده است.

۳. و یا اینکه قطعات دستگاه مستهلک شده و نیاز به تعویض دارد.

با برسی این موارد میتوانید مشکل روغن ریزی را برطرف کنید.

بالابر هنگام بالا رفتن صدا می دهد

معمولا دستگاه بالابر نفربر هنگام بالارفتن یا پایین آمدن صدایی دارد، اما گاهی اوقات این صدا نابهنجار خواهد بود و نشان دهنده مشکلی در آن است. در دوحالت این مشکل پیش می آید:

۱. در حالت اول ممکن است پکینگ پیستون دچار مشکل شده باشد. مسدود شدن پکینگ سبب می شود که در هنگام بالا رفتن بالابر، پیستون یا دیوار سیلندر برخورد کرده و موجب ساییدگی شود.

۲. در حالت دوم، اگر به مدت طولانی از بالابر استفاده شود، لنت کفشک بالابر از کار افتاده و سبب تولید صدا در هنگام بالا رفتن بالابر می شود.

صدای پاوریونیت در هنگام کار کردن

کاهی اوقات ممکن است قسمت پاور دستگاه شروع به صدا کند که به راحتی می توان این مشکل را با جابه جایی پمپ اسکرو با پمپ ساده این مشکل را برطرف کرد و در نهایت برای جلوگیری از ایجاد دوباره این مشکل از پاوریونیتی که پمپ هیدرولیک غوطه ور دارد استفاده کنید.

آسیب دیدگی یا پاره شدن سیم بکسل ها

یکی از مشکلات رایج برای سیم بکسل ها، ریش ریش شدن و پاره شدن سیم بکسل است که این مشکل قابل تعمیر نیست و باید بلافاصله تعویض شوند تا حادثه بدی رخ ندهد

نکات پایانی

هر دستگاه در هر مقیاسی که استفاده می شود نیاز به توجه و مراقبت دارد تا عمر مفید آن بیشتر شده و عملکرد بهینه ای داشته باشد. نوع بالابر چه بالابر صنعتی باشد و چه بالابر نفربر از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است در پاره از موارد مشابه به یکدیگر باشند. سه بخش اصلی بالابر نفربر (شامل جک، پاوریونیت و روغن آن) نیازمند توجه دائمی است تا از وقوع خرابی و آسیب های احتمالی جلوگیری شود. زیرا هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات بسیار بیشتر از هزینه عیب یابی آنهاست.

امیدواریم نکات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد تا با تشخیص به موقع و سریع عیب های بالابر خود، هزینه کمتری را متحمل شوید. همچنین می توانید برای دریافت خدمات ارزنده تر، با کارشناسان بیسون صنعت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.