تفاوت بالابر هیدرولیکی و خود کششی

این روزها استفاده از مدل های گوناگون بالابرها برای سهولت در کارها انجام می شود. این کارها می تواند شامل فعالیت های ساختمانی، نصب سازه، نگهداری از سالمندان، جابه جایی بار و ... در مکان های مختلف باشد. بالابرها با توجه به نوع طراحی و مهندسی کاربرد های متفاوتی دارد. یکی از پرتکرار ترین سوالات و دغدغه کسانی که قصد دارند از بالابر استفاده کنند مربوط به تفاوت بالابرهیدرولیکی و بالابر کششی است. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت بالابر هیدرولیکی و خودکششی، کاربری آن و نحوه کار اطلاعاتی را در اختیاز شما قرار دهیم.

بالابر خودکششی چه فرقی با بالابر هیدرولیکی دارد؟

برای اینکه به صورت کامل متوجه تفاوت بالابر هیدرولیکی و بالابر خودکششی بشوید، نیاز است که در ابتدا مفهوم بالابر را دوباره یادآوری کنیم.به طور کلی بالابر دستگاهی است که توان حرکت به صورت عمودی و یا افقی را دارد. از این دستگاه برای جابجایی بار و اشیاء در مراکز تجاری و یا اماکن صنعتی و کارخانه ها استفاده می شود و از نوع نفربر آن برای جابجایی (بالا یا پایین بردن) افراد در ساختمان های استفاده می شود که فضای کافی برای نصب آسانسور های بزرگ را ندارند.

مقایسه کاربری بالابر هیدرولیکی با بالابر خود کششی

بالابر هیدرولیکیاز انواع پرکاربرد بالابر با مصارف گوناگون است. این نوع بالابر در ایران جزء پر فروش ترین هاست. بالابر هیدرولیکی با توجه به نوع کاربری انواع مختلفی دارد از جمله بالابر هیدرولیکی خانگی، فروشگاهی، صنعتی، انبار، بالابر هیدرولیکی نفر بر و ... .

این نوع بالابر در ابتدا فقط کاربرد صنعتی داشت و در مشاغل مختلف برای جابجایی به کار می رفت. اما امروزه علاوه بر جابجایی اشیاء گاهی اوقات برای جابجایی نفر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین به دو نوع باربر و بالابر نفربر تقسیم می شود. از نوع بالابر باربر در مراکز صنعتی و فروشگاه ها برای جابجایی بار و اشیاء استفاده می شود و از بالابر هیدرولیکی نفربر در ساختمان هایی که فضای کافی برای نصب آسانسورهای رایج کابین دار وجود ندارد برای جابجایی افراد استفاده می شود.

بالابر خود کششی در موقعیت هایی استفاده میشود که علاوه بر دسترسی عمودی (که توسط بالابرهای مختلف امکان پذیر است) امکان دسترسی افقی نیز لازم است. بالابر خود کششی دو نوع دارد و لازم به ذکر است که این بالابر به نحوی از انواع هیدرولیکی نیز به شمار می آید ما تفاوت هایی نیز باهم دارند. این بالابر در مکان هایی مانند کارخانه ها، انبارها، سالن های بزرگ و... کاربرد دارند. با توجه به کاربری انواع مختلف و قیمت های متفاوتی نیز دارند. برخی از انواع این نوع بالابر در حالت باز شده می توانند حرکت کنند و وجود وزنه های تعادل باعث می شود امنیت بالابر حفظ شده بنابراین نیازی به جک های تثبیت کننده نداشته باشد. در نوع دیگر آن تنها در حالت بسته شده قادر به حرکت و جابجایی است و دارای جک تثبیت کننده هستند.

مزایا و معایب بالابر هیدرولیکی و بالابرکششی

یکی از مهم ترین نکاتی که در مقایسه بالابرهای خودکششی و بالابرهای هیدرولیکی باید به آن توجه داشت مزایا و معایب هر کدام است که در جدول زیر بیسان شده است:

  مزایا معایب
بالابر هیدورولیکی
  • سیار کمی اشغال می کند
  • مقرون به صرفه است
  • قطعات آن به ندرت دچار خرابی می شوند
  • به موتورخانه نیاز ندارد
  • امنیت بالایی دارد
  • هزنیه نصب،نگهداری، تعمیر پایین تر
  • مناسب برای جاه جایی بارهای سنگین و افراد
  • سرعت پایین
  • مصرف انرژی بالا
  • عدم استفاده از ساختمان های مرتفع
بالابر خودکششی
  • قیمت مناسب
  • طراحی منحصر به فرد با توجه به سلیقه و کارکرد مشتریان
  • مصرف انرژی پایین
  • قابلیت تغییر و تنظیم سرعت
  • قدرت کمتر نیبت به بالا هیدرولیکی
  • نامناسب برای جابه جایی افراد
  • امنیت پایین
  • هزنیه نصب،نگهداری، تعمیر بالاتر

نحوه کار بالابر هیدرولیکی در مقایسه با نحوه کار بالابر خودکششی

مایع هیدرولیکی پر فشاری که در لوله ها جریان دارد سبب انتقال قدرت و توان در این نوع بالابر می شود. استفاده از اجزای متحرک کم سبب شده است طراحی این نوع بالابر ساده باشد. این سادگی در طراحی مزیتی است که به سبب آن راندمان این محصول را نسبت به سایر محصولات بالا برده است.

زمانی که موتور روشن می شود بالابر به سمت بالا حرکت می کند. برای حرکت به سمت پایین کافیست موتور خاموش باشد. در این حالت شیر برقی به سمت پایین روشن می شود و سبب پایین آمدن بالابر می گردد.

هنگامی که موتور روشن می شود با چرخش موتور، مایع روغنی ای که در لوله ها جریان دارد به سمت جک هیدرولیک پمپاژ می شود. در این حالت جک به سمت بالا حرکت کرده و سبب بالا رفتن بالابر می شود. اگر بخواهد به سمت پایین حرکت کند، روشن بودن شیر برقی مانع جریان برق به داخل موتور می شود و بدین ترتیب مایع به سمت جک پمپاژ نمی شود. و سبب پایین آمدن بالابر می گردد.

در بالابرهای هیدرولیکی از شلنگ های منعطف مخصوصی استفاده می شود که خود سبب انعطاف پذیری بالای این نوع بالابر شده است.

بالابر خودکشی نیز نوعی بالابر هیدرولیکی است بنابراین نحوه عملکرد مشابه دارند.

نتیجه گیری بالابر هیدورلیکی بهتر است یا بالابر کششی؟

در این مقاله سعی بر آن بود که تفاوت و شباهات که این دوبالابر نسبت به هم دارند را مورد بررسیی قرار دهیم. به طور کلی تفاوت بین این دو دستگاه در قدرت و عملکرد آنها است که با توجه به هدف که قصد استفاده از آن را دارین می تواند متفاوت باشد. اگر قصد دارید از بالابر برای جابه جایی بار های سنگین در فضاهایی که محدودیت فضایی دارد و تعداد طبقات کمتر است 2 است از بالابرهیدرولیکی و اگر برای جابه جایی در ارتفاعات بالاتر از 2 طبقه بهتر است از بالابر خودکششی استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای مشاوره بهتر و انتخاب بهترین بالابر با تیم مشاوره بیسون صنعت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.