بالابر وینچی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه انواع مختلفی از بالابر را مشاهده می کنیم که باعث راحتی کار ها شده است و در بسیاری از کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نوع پرکاربرد بالابر وینچی است که کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد. اینکه این بالابر چه اجزایی دارد و چگونه استفاده می شود را لازم است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید.

از گذشته های دور بشر برای بالابردن اجسام و گاهی خودش به ارتفاعات بالا یا پایین تر از سطح زمین، به فراخور امکانات زمانه خود ابزارهایی ساخته که با یک تعریف کلی همه آن ها را بالابر می نامیم. بالابر وینچی یکی دیگر از انواع بالابر است که در جابه جایی و حمل نفرات در بین طبقات کاربرد بسیار زیادی دارد و در بسیار یاز فعالیت ها نسبت به خرید بالابر اقدام می کنند. در ادامه با استفاده از اطلاعاتی مفید، اجزا و کاربرد آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

بالابر وینچی چیست و چه اجزایی دارد؟

این نوع بالابر ثابت، موتور قدرتمندی در اجزای سازه خود به شکل قرقره و جرثقیل دارد که با توجه به ظرفیت مورد نظر، توانایی حمل بار با تناژ بالا را هم دارد. موتور که به وسیله برق یا سوخت فسیلی کار می کند، نیروی ایجاد شده در سیستم وینچ یا کشنده را به گیربکس منتقل می کند و گیبرکس با کم کردن سرعت چرخش موتور ]کاهنده دور[، قدرت آن را برای حمل بار ]افزاینده گشتاور[ افزایش می دهد. بدنه گیربکس وینچ از جنس چدن و دنده های داخل آن از آلیاژ فولادی ساخته می شود. با توجه به ارتفاع مورد نیاز مشتری طول سیم بکسل که از جنس کنف یا فولاد است، می تواند متغیر باشد. درام یا همان قرقره، غلتک هایی (اغلب استوانه ای) شامل: بلبرینگ و شفت (میله) می باشد، که وظیفه نگهداری و حمل کشنده بر عهده آن است. لازم است بدانید که قطر درام به طور مستقیم بر سرعت فرآیند تاثیر می گذارد. همچنین تابلوی برق و فرمان وینچ، درون یک محفظه آهنی استاندارد قرار گرفته که در نزدیکی موتور نصب می شود.

کاربردهای بالابر وینچی

این نوع بالابر به دلیل نصب ساده و توانایی حمل بار در کاربری و وزن های مختلف و کمک شایان به نیروی انسانی، در مکان های زیادی اعم از تجاری، عمرانی و شخصی استفاده می شود که در ادامه با ذکر چند نمونه مثال به انواع آن اشاره ای خواهیم داشت.

بالابر وینچی خانگی:در منازل دوبلکس یا خانه هایی که امکان نصب آسانسور ندارند، استفاده از این نوع بالابر برای جابه جایی ویلچر، سالمندان و حتی اثاثیه کاربرد زیادی دارد. البته نمی تواند جایگزین خیلی خوبی برای بالابرهای هیدرولیکی باشد.

بالابر وینچی مغازه: بیشترین استفاده از بالابر وینچ، به علت نیاز مداوم به جابه جایی و حمل بار، در مغازه ها و فروشگاه هاست. به طوری که برای جابه جایی بار و اجناس بین طبقات و انبار و جا به جایی غذا در رستوران ها و آشپزخانه ها مرتب استفاده می شود.

بالابر وینچی ساختمانی: بعد از مغازه ها بیشترین استفاده از این نوع بالابر، در ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت است که برای حمل ابزار و مصالح از آن استفاده زیادی می شود.

بالابر وینچی صنعتی: با توجه به ظرفیت و قدرت موتور که گاهی تا 10 تن می رسد، می توان در کارگاه ها و کارخانجات هم از این مدل بالابر، برای حمل بار و تجهیزات کارگاهی بهره برد.

بالابر وینچی خودرویی: کامیون سنگین و نیسان های دارای یدک کش و جرثقیل ها هم از موتور وینچی استفاده می کنند.

مزیت های استفاده از بالابر وینچی

امروزه این نوع بالابر با توجه به نصب ساده، قیمت مناسب و راحتی استفاده و برخی دیگر از امکانات، استفاده های  بسیاری متنوع و مرسومی دارند و در انواع کسب و کار ها از سبک و سنگین از آن استفاده می کنند. بر همین اساس بهتر است برخی از مزایا و قابلیت های کمتر شناخته شده این بالابر را به شما معرفی کنیم.

  • نصب ساده و سریع در همه مکان ها
  • امکان سفارش با توجه به کاربرد خاص و نیاز مشتری
  • توانایی حمل بار در وزن ها و ظرفیت های مختلف
  • قیمت پایین نسبت به بالابرهای هیدرولیکی
  • برخی از مدل های آن با برق تک فاز راه اندازی می شود
  • امکان نصب کفی و حفاظ کابین
  • موتور می تواند با توجه به کاربرد و نمای کار در بالا یا پایین خط بالابر نصب شود
  • امکان طراحی در ارتفاعات مختلف و تنظیم 4 بار توقف در مسیر
  • قابلیت استفاده از درایو جهت تنظیم سرعت، و ایست و حرکت بدون شوک
  • بهره وری از موتور های ایرانی و آلمانی
  • استفاده از سنسور نوری در زیر کفی برای تشخیص اجسام در هنگام پایین رفتن و جلوگیری از برخورد با زمین

تعمیر و نگهداری بالابر وینچ

پیش از این که دستگاهی نیاز به تعمیرات داشته باشد، می توان با ساده ترین اقدامات پیشگیرانه، از خرابی و آسیب به آن، و از هدررفت زمان و هزینه وارده ناشی از تعمیرات تا حد زیادی جلوگیری کرد و مجبور نخواهیم بود تا زمان تعمیر و برطرف شدن اختلال بالابر، از کار خود بمانیم! در ادامه به برخی از مهم ترین اقدامات برای نگهداری صحیح از بالابر وینچی اشاره خواهیم کرد.

  • روغن کاری و تمیز کردن اجزای وینچ به طور منظم
  • جلوگیری از نوسان و قطعی مکرر برق
  • خودداری از وارد کردن هر گونه شوک و ضربه ناگهانی
  • عدم وارد کردن فشار با حمل بار در اوزانی بالاتر از توان و ظرفیت وینچ
  • دور نگه داشتن تابلو فرمان و دیگر قطعات الکتریکی از رطوبت و خوردگی
  • تعویض فوری سیم بکسل های رشته رشته شده و شکسته

مشاوره در خصوص بالابر وینچی

از آن جایی که نصب و خرید این بالابر طبق اصول حرفه ای و مراحل مشخصی می باشد نیاز به تخصص و تجربه کافی برای ارزیابی نیاز مشتری، مکانیزم نصب، قدرت موتور و کاربری مناسب دارد، پیشنهاد می کنیم از بهترین متخصصین و زبده ترین کارشناسان و تکنسین های مجرب مشورت بگیرید. زیرا نصب اشتباه یا غیر متناسب با نیاز و محیط شما، می تواند بعدها و در هنگام استفاده مشکل ساز باشد و امنیت بار و افراد استفاده کننده از آن را به خطر بیاندازد. بنابراین باید خبره ترین اپراتور ها ابتدا از محل کار شما بازدید کرده و سپس با توجه به ارتفاع، حداکثر وزن حامل مورد نیاز، ابعاد کابین، قدرت موتور و ... در سریع ترین زمان اقدام به نصب، خرید و راه اندازی بالابر مورد نظر خود بفرمایید. تیم مشاوره فنی گروه بیسون صنعت با تجربه کافی و سابقه ای طولانی در زمینه فروش انواع مختلف بالابر، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است. و شما می توانید با یک تماس، اطلاعاتی جامع و کافی را علاوه بر مطالعه این مطلب به صورت خاص و متناسب با نیاز و صنف کاری خود دریافت کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.