بالابر‌ ماشین چیست و انواع آن کدامند؟

به صورت کلی ماشین آلات با هدف آسان تر شدن امور طراحی می شوند و استفاده از آن ها باعث صرفه جویی در نیرو و زمان می شود. بالابر ها نیز ماشین هایی هستند که برای جابجا کردن انسان، خودرو و بار استفاده می شوند و در صنایع گوناگون، کاربرد های فراوانی دارند. از بالابر برای حمل کالا ها در انبار، تخلیه کردن بار، انجام کار در ارتفاع و ... استفاده می گردد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع بالابر ماشین آشنا کنیم.

بالابر های ماشین

بالابر ماشین جهت جابجا کردن عمودی ماشین و وسایل نقلیه دیگر بین طبقات طراحی شده است. این وسیله در تعمیرگاه ها یا موقعیت هایی که نیاز است تا وسیله نقلیه به ارتفاع بالاتر برسد، نیز کاربرد دارد. با توجه به موقعیت و نیاز، از انواع مختلفی از بالابر خودرو استفاده می شود اما به صورت کلی از بالابر خودرو برای بالا بردن خودرو و یا قرار دادن آن در موقعیت دلخواه استفاده می شود. بالابر های ماشین بر از فولاد مقاوم و گالوانیزه، ساخته شده اند و این باعث می شود تا بتوان با خیال آسوده از آن استفاده کرد. به عنوان مثال در تعمیر گاه ها از جک بالابری خودرو جهت قرار دادن ماشین در موقعیت مناسب استفاده می شود و این کار باعث می شود تا تعمیرکاران به قسمت های مختلف ماشین دسترسی داشته باشند.

بالابر های ماشین چه ویژگی هایی دارند؟

بالابر های مختلف، تحمل وزنی متفاوتی دارند و در ابعاد متفاوتی ساخته می شوند. به عنوان مثال یک بالابر ممکن است بتواند ۴ تن وزن را تحمل کند اما یک بالابر دیگر تحمل وزنی کمتری داشته باشد. از این رو لازم است تا قبل از خرید این وسیله، با توجه به نیازتان مدل مورد نظر را انتخاب کنید. جهت مشاوره در رابطه با خرید بالابر ماشین می توانید با همکاران ما در بیسون صنعت تماس بگیرید.

انواع بالابر ماشین

انواع بالابر های ماشین بر اساس مکان مورد استفاده شان دسته بندی می شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع بالابر ماشین، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

بالابر ماشین هیدرولیکی

از بالابر هیدرولیکی عمدتاً برای آسانسور های خودرو استفاده می شود و این آسانسور ها جهت منتقل کردن ماشین در بین طبقات پارکینگ و یا موقعیت هایی که سطح شیب دار وجود ندارد، استفاده می شوند. این نوع از بالابر ها با مکانیزم اسکال کار می کنند. در سیستم های هیدرولیکی، پیستون ها در ارتفاعی ثابت تنظیم می شوند. همچنین سیستم های هیدرولیکی قابلیت تنظیم فشار به مقدار دلخواه را نیز دارند. برای ایجاد فشار بیشتر، لازم است که کف بالابر وسیع تر باشد. بالابر خودرو به شکل اهرمی در ساختار جک کار می کند و این باعث می شود تا فشار بین خطوط انتقال پیدا کند.

اندازه استاندارد این بالابر ها، ۳ متر در ۶ متر است. برق مورد استفاده این بالابر ها از نوع ۳ فاز بوده و این امر سبب می شود تا بتوان از این نوع بالابر در پارکینگ، ساختمان و یا تعمیر گاه استفاده نمود. بالابر های هیدرولیکی با رعایت استاندارد های ایمنی ساخته شده اند. از دیگر ویژگی های بالابر هیدرولیکی، می توان به داشتن کنترل فاز و کنترل بار، حرکت ثابت و تا حد ممکن بدون آلودگی صوتی اشاره کرد.

مزیت های بالابر ماشین هیدرولیکی

استفاده از این نوع بالابر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. این وسیله برای حرکت به سمت پایین، از نیروی ثقلی استفاده می کند و بدون برق این کار را انجام می دهد. از این رو در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود. جالب است بدانید که بالابر های هیدرولیکی از رنگ خودرو ساخته شده اند و این باعث می شود تا در شرایط مختلف مقاومت بالایی داشته باشند.

بالابر ماشین پارکینگی

این نوع از بالابر ها نیز همانند بالابر های هیدرولیکی، توانایی منتقل کردن ماشین را دارند. همانطور که از نام این وسیله پیداست، عمدتاً در پارکینگ های مکانیزه و نیمه مکانیزه استفاده می شود اما از آن جایی که ابعاد آن مناسب است، امکان استفاده در محیط های تجاری و یا مسکونی را نیز دارد و می توان خودرو های سواری، شاسی بلند یا موتور سیکلت را روی آن پارک کرد. کارکرد این دستگاه با استفاده از نیروی محرکه هیدرولیکی میسر می شود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این بالابر، توجه به شکل ساختمان و موقعیت مناسب برای نصب این دستگاه است. ساخت این دستگاه با رعایت اصول ایمنی و استاندارد های جهانی انجام می شود.

مزیت های بالابر ماشین پارکینگی

کفی این بالابر از ورق گالوانیزه تشکیل شده و این باعث می شود تا در برابر ریزش آب و روغن ماشین مقاوم باشد. بالابر ماشین پارکینگی به سامانه الکتروهیدرولیک و سامانه ضد سقوط مجهز است. در زمان قطع شدن برق نیز، امکان پایین آوردن این بالابر وجود دارد و از این بابت نیازی به نگرانی نیست.

بالابر ماشین تعمیرگاهی

این دستگاه بسیار کاربردی بوده و به شما امکان دسترسی آسان به بخش های مختلف ماشین جهت تمیز کردن و یا تعمیر را می دهد. این دستگاه در تعمیرگاه های ماشین و کارواش ها بکار می رود و در مواردی باعث می شود تا تعمیرکار نیازی به استفاده از چاله مکانیکی نداشته باشد. جک های تعمیرگاهی نیز، همانند بالابر های قبلی از مکانیزم هیدرولیکی استفاده می کند. مکانیزم هیدرولیکی از ایمنی بالایی برخوردار است و توانایی تحمل وزن زیادی را نیز دارد. این ویژگی ها در کنار ابعاد استاندارد، باعث شده تا این دستگاه کاملاً متناسب با کارواش ها و تعمیرگاه ها باشد. انواع بالابر ماشین تعمیر گاهی عبارتند از جک بالابر دو ستونه و چهار ستونه.

جک بالابر دو ستونه

این محصول که از جمله تجهیزات تعمیرگاهی است، برای جابجایی ماشین هایی که وزن کمی دارند تولید شده و از همین رو طراحی آن کاملاً متناسب با اندازه مغازه است.

جک بالابر چهار ستونه

این دستگاه برخلاف مدل قبلی اندازه بزرگی دارد و مناسب جابجا کردن خودرو های سنگین وزن است. جک های این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند تا استفاده از آن راحت و کارآمد باشد.

مزیت های جک بالابر ماشین تعمیرگاهی

جک های تعمیرگاهی با استفاده از برق تک فاز کار می کند و در سیستم آن، از قفل ضد سقوط و پمپ دستی استفاده شده است. همچنین لاستیک محافظی دارد که باعث می شود به کف ماشین، آسیبی وارد نشود و این امر سبب می شود تا در هنگام استفاده از این دستگاه نگران آسیب دیدن ماشین نباشید.

کلام آخر

در پایان امید است تا اطلاعات کافی راجع به انواع بالابر ( آسانسور ) و مکانیزم عملکرد آن به شما داده باشیم. چنانچه در رابطه با انتخاب بالابرهای ماشین نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، می توانید با همکاران ما در بیسون صنعت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.