اجزای بالابر صنعتی هیدرولیک

بالابرهای صنعتی امروزه بسیار مورد استقبال صاحبین مشاغل مختلف مانند: کارگاه ها، فروشگاه ها، سازندگان ساختمان و... گرفته است و کاربرد های مختلفی دارد. در بین انواع بالابر های صنعتی نیز بالابر صنعتی هیدرولیکی، جا بجایی افراد و اشیا را بسیار ساده کرده است و بخاطر تبدیل نیروی بسیار زیاد در بالابر هیدرولیکی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

شناخت اجزای تشکیل دهنده این ابزار باعث می شود تا بتوانید دستگاه را به صورت اصولی همیشه سرویس کنید تا کیفیت و عملکرد آن کاهش نیابد. بالابر صنعتی هیدرولیک از متداول ترین و مناسب ترین انواع بالابر های صنعتی است که در فعالیت های کسب و کارهای صنعتی خرید بالابر به مشتریان پیشنهاد می شود. این دستگاه جسم را در راستای عمود بالا و پایین می کند و برای این کار از فشاری که به سیلندر هیدرولیکی وارد شده است استفاده می کند. در بالابر های صنعتی به دلایل مختلف مانند ایمنی باید حرکت بالابر به سمت بالا با سرعت پایین تر انجام شود و همچنین تحمل ظرفیت بار مورد نظر را داشته باشد که این دو ویژگی در بالابر صنعتی هیدرولیکی وجود دارد. ما در این مقاله برای کمک به شما به شناخت اجزای این سیستم و جزئیات آن پرداخته ایم.

اجزای بالابر صنعتی هیدرولیک

بالابر صنعتی هیدرولیک دارای اجزا و قطعات هیدرولیکی، مکانیکی و الکتریکی است. شناخت اجزای مختلف این دستگاه برای افرادی که به آن نیاز دارند بسیار مهم است. بنابراین ما در ادامه مقاله به مهمترین اجزای آن می پردازیم.

جک هیدرولیک

مهمترین قطعه بالابر صنعتی هیدرولیک است و وظیفه آن حرکت دادن کفی یا کابین است. حرکت جک از طریق جریان روغن تحت فشار انجام می گیرد. جک هیدرولیک در دو نوع تک مرحله ای: از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است و چند مرحله ای: زمانی که برای حفر چاه برای نصب جک با محدودیت مواجه هستیم یا ارتفاع طبقات زیاد است، ساخته می شود. جک هیدرولیک از چند قسمت جزئی تر تشکیل شده است:

  • سیلندر: به فضای خارجی جک گفته می شود و استوانه ای شکل است. فضای داخلی سیلندر باید صاف و صیقلی باشد و فضای خارجی آن باید طوری باشد که در برابر فشار و خوردگی ناشی از رطوبت مقاوم باشد.
  • پیستون: استوانه ای فولادی که داخل سلیندر قرار دارد را پیستون می گویند و با تغییر فشار روغن باعث به حرکت درآمدن کابین می شود. پیستون باید سطحی صیغلی داشته باشد و در برابر فشار ناشی از بار های استاتیکی و دینامیکی مقاوم باشد.
  • صفحه نگهدارنده یا پلیت: صفحات مقاومی هستند که بسته به نوع جک در زیر یا بالای آن قرار می گیرد و فشار وارد شده از بار های استاتیکی و دینامیکی را به سازه ساختمان انتقال می دهند.

پاورپوینت

باکس فلزی محکمی است که روی بدنه و داخل آن متعلقات بسیاری نصب شده است. بالابرصنعتی هیدرولیک توانایی به حرکت درآوردن کابین را از این بخش دریافت می کند. پاورپوینت دو نوع است که در یک نوع آن موتور در بیرون از سطح روغن قرار می گیرد و در نوع دوم موتور داخل سطح روغن قرار می گیرد و هر دو نوع آن عملکرد یک شکلی دارند. پاورپوینت دارای چند قسمت جزیی تر است:

  • باکس روغن
  • شیرها
  • موتور و پمپ هیدرولیک
  • لوازم و تجهیزات

مخزن روغن

تمام متعلقات موتور و پمپ و پاورپوینت در این مخزن قرار می گیرد. از ویژگی های مهم مخزن این است که از ورود گرد و غبار، هوا و گازهای مختلف جلوگیری کند.

پمپ هیدرولیکی

باید نیروی لازم را ایجاد کند تا با استفاده از فشار و وادر کردن روغن به جک، پیستون ها را باز و بسته کند تا اتاقک بالابر حرکت کند. نصب آن باید بگونه ای باشد که کمترین لرزش و سروصدا را ایجاد کند. انتخاب پکپ هیدرولیکی به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آن ها هبارتند از:

  • ظرفیت بالابر
  • تراول بالابر
  • سرعت مورد نظر
  • نعداد و قطر سیلندر هیدرولیک
  • سیستم تعلیق و اتصال جک به بالابر

شیرها

روی پاورپوینت نصب می شود. وظیفه آن کنترل ورود و خروج و کنترل کیفی روغن هیدرولیکی است. و همچنین زمان ورود و خروج مایع از سیستم، وظیفه کنترل فشار و بالانس کردن آن را دارد.

شلنگ و اتصالات

زمانی که فضای کافی برای لوله کشی دائمی وجود ندارد از شلنگ ها برای اتصال وسایل و تجهیزات استفاده می شود. شلنگ ها در برابر مواد شیمیایی، دما، ضربات و شوک های مکانیکی مقاوم هستند و از انتقال نویز و ارتعاشات چلوگیری می کنند.

سوئیچ حد نهایی

زمانی که یک جسم در تماس با محرک قرار بگیرد کنتاکت های سوئیچ جهت قطع یا وصل، مدار االکتریکی تغییر وضعیت می دهد. سوئیچ حد نهایی در بالابر صنعتی هیدرولیک وظیفه دارد برق دستگاه را زمانی که خراب شود کامل قطع کند.

اتاقک آسانسور

قسمتی است که به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و افراد یا وسایل را جا بجا می کند و متناسب با شرایط کاری بالابر به صورت کفی یا کابین طراحی و اجرا می شود. معمولا استفاده از کابین با سقف پوشیده بسیار ایمن تر است اما در بعضی مواقع بخاطر شرایط خاص کاربری استفاده از کفی برای بالابر کاربرد بیشتری دارد.

سخن پایانی

بالابر صنعتی هیدرولیک به دلیل افزایش سرعت انجام کار و کاهش نیاز به نیروی انسانی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. شناخت کافی از اجزای آن برای کسانی که به این دستگاه نیاز دارند بسیار مهم است. ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین اجزای این دستگاه را بیان کنیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با تیم بیستون صنعت در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.