اهمیت لوله کشی کمپرسور + انواع لوله و اتصالات

در بخش های مختلف صنعتی وجود سیستم تهویه ضروری است. داشتن سیستم تهویه خوب، نیازمند این است که کمپرسور هوا به درستی نصب و لوله کشی شده باشد. در واقع اگر می خواهید سیستم تهویه شما بی نقص باشد و به درستی کار کند، پس از خرید پمپ باد مناسب که اولین مرحله راه اندازی سیستم تهویه است، باید نصب و لوله کشی آن را به صورت درست و اصولی انجام دهید.

به یاد داشته باشید عدم استفاده از اتصالات و لوله های استاندارد سبب آسیب دستگاه شما شده و عملکرد آن را مختل می سازد. در ادامه اهمیت لوله کشی کمپرسور و انواع لوله و اتصالات را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه شوید.

اهمیت لوله کشی استاندارد کمپرسور

لوله کشی پمپ هوا اگر به درستی انجام نشود اولین اتفاقی که می افتد این است که دچار نشتی می شود. بروز نشتی خطرناک است و برطرف کردن آن زمان بر است. بنابراین از همان ابتدا در لوله کشی و استفاده از لوله و اتصالات دقت لازم را به عمل آورید. ممکن است استفاده از لوله هایی با قطر کم در ابتدا، مقرون به صرفه به نظر برسد اما در طولانی مدت سبب آسیب دیدن دستگاه می شود.

قبل از لوله کشی باید براساس اندازه کمپرسور و میزان مصرف هوای فشرده محاسبه شده، طول و قطر لوله های موردنیاز را مشخص نمود. در این صورت تعداد و نحوه اتصالات نیز مشخص می شود. بهتر است اتصالات به دستگاه نزدیک باشد تا نیازی به استفاده از شلنگ های رابط نباشد و یا مقدار آن کاهش یابد.

عوامل مهم در نصب لوله کشی کمپرسور

تمام مصرف کننده ها باید تحت پوشش شبکه لوله کشی باشند و میزان خمش آن به حداقل رسیده باشد. باز بودن زاویه لوله ها سبب کاهش میزان افت فشار می شود که برای دستگاه و  کارکرد آن مفید است. باید در بخشی های از مسیر لوله کشی، شیرهای قطع و وصل تعبیه شوند تا در صورت توسعه شبکه اتصالات، بتوان جریان را در نواحی خاصی مسدود کرد اما روند تولید هوای فشرده متوقف نشود. بطور خلاصه مهمترین نکاتی که در هنگام لوله کشی کمپرسور باید در نظر گرفت به شرح زیر است:

  • لوله کشی اصولی و صحیح در سالن ها
  • شیب مناسب لوله کشی
  • انتخاب مناسب لوله و شیر متناسب با میزان فشار و نوع کارکرد
  • انشعاب صحیح لوله کشی ها
  • شیب مناسب در لوله کشی
  • استفاده از قطر لوله های متناسب با دستگاه

انواع لوله مورد استفاده در لوله کشی کمپرسور

لوله های کمپرسور های صنعتی در دو نوع لوله فلزی و لوله پلاستیکی تولید و عرضه می شوند. مزایای استفاده از لوله پلاستیکی این است که دچار خوردگی، زنگ زدگی و یا انسداد نمی شود. همچنین دیواره داخلی صاف و هموار لوله های پلاستیکی سبب سالم و آرام بودن جریان هوای فشرده می شود.

علیرغم اینکه لوله های پلاستیکی مزایای بسیاری دارند اما لوله های فلزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی کمپرسور عبارتند از: لوله های استیل سیاه، لوله فولادی گالوانیزه، لوله مسی، لوله آلومینیومی و لوله فولادی ضد زنگ.

لوله استیل: دوام بالا، استحکام زیاد و مقاوم بودن در مقابل خوردگی از مزایای این جنس لوله است اما در مقابل نصب این نوع لوله فرایندی زمان بر است، وزن بالایی دارند و ممکن است در برخی موارد سبب نشت کمپرسور شوند.

لوله فولادی: مزیت استفاده از این نوع لوله در این است که به ندرت دچار خوردگی و یا زنگ زدگی می شوند به همین دلیل استفاده از آنها زیاد و گسترده است. اما عیب استفاده از این جنس لوله این است که پوشش گالوانیزه می تواند دچار پوسته پوسته شدن بشود. در صورتی که این اتفاق بیافتد امکان انسداد لوله ها وجود دارد که در نتیجه سبب مسدود شدن جریان هوا می شود.

لوله مسی: جوشکاری لوله مسی ساده است و دچار خوردگی هم نمی شود. وزن لوله مسی کم است و بسیاری از اتصالات لوله های کمپرسور از جنس مس هستند.

لوله آلومینیومی: مزایای اصلی استفاده از لوله آلومینیومی این است که ضد زنگ و ضد خوردگی هستند. وزن کمی دارند و به همین دلیل نصب و جمع آوری آنها آسان است.

لوله فولادی: لوله فولادی اگر ضد زنگ باشد، جوشکاری و استفاده از آن بسیار ساده است. دچار خوردگی نمی شوند. در مقابل وزن زیادی دارد که سبب می شود جابجایی آن دشوار شود. از این لوله کمتر در لوله کشی کمپرسور استفاده می شود زیرا قیمت بالایی دارد.

اتصالات موردنیاز در لوله کشی پمپ باد

انجام لوله کشی در هنگام خرید کمپرسور باد اسکرو به ابزاری برای برقراری اتصالات نیاز دارد. تجهیزات اصلی موردنیاز برای برقراری این اتصالات عبارتند از: اتصال دیواره، شیلنگ، قطع کن، فیلتر، شیر، کوپلینگ، زانو ماده، اتصالات زانو ماده، زانو نر، اتصالات زانو نر، زانوی گردان نر.

نکته پایانی

لوله کشی استاندارد و اصولی علاوه بر اینکه در طولانی مدت مقرون به صرفه است، سبب عملکرد بهینه دستگاه پمپ باد می شود. مهمترین نکات در لوله کشی پس از انتخاب دستگاه مناسب و خرید لوله و اتصالات با کیفیت، توجه به اندازه لوله ها، نوع اتصالات، نزدیک بودن لوله ها و اتصالات به کمپرسور، تحت پوشش قرار دادن تمام مصرف کننده ها در شبکه اتصال می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید انواع تجهیزات صنعتی می توانید با تیم بیسون صنعت تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.