کاربرد بالابر هیدرولیکی چیست؟

بالابرهای هیدرولیکی که دارای دو نوع بار بر و نفربر هستند که در فروشگاه ها، کارخانه ها، مراکز صنعتی و ... برای جابجایی و انتقال بار یا نفر مورد استفاده قرار می گیرند. از بالابر هیدرولیکی نفربر در ساختمان هایی که فضای کافی برای نصب آسانسورهای رایج ساختمانی ندارند، نیز استفاده می شود. استفاده از این بالابرها علاوه بر سهولت در حمل و نقل بار و یا افراد کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اساس کار بالابر های هیدرولیکی

بالابر هیدرولیکی از نظر امنیت در رتبه بالایی قرار دارد و یکی از پرفروش ترین بالابرها  است. طراحی ساده باعث اجزای آن به صورت اصولی کار کنند و راندمان آن افزایش پیدا کند. نحوه عملکرد این بالابر هیدرولیکی به این صورت است که دارای بازوهایی هستند که باز وبسته می شوند و درون مخزن این بالابر مایع روغنی هیدرولیکی وجود دارد. پمپاژ این مایع توسط موتور سبب انتقال آن به لوله و بالا رفتن دستگاه می شود. در واقع با جابجایی این مایع، پیستون های بالابر حرکت نموده و سبب حرکت بالابر به سمت بالا می شوند. در هنگام پایین آمدن نیازی به روشن بودن و کار کردن موتور نیست. با خالی شدن لوله ها از مایع هیدرولیک، اتاق به سمت پایین حرکت می کند.

انواع بالابر هیدرولیکی

بالابر های هیدورلیکی با توجه به ویژگی مختلفی دسته بندی می شوند و هرکدام از آنها با توجه به ارتفاع، نوع حرکت و حداکثر وزنی که تحمل می کنند تولید و نصب می شوند. از جمله بالابرهیدرولیکی کاربردی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

بالابر اکاردئونی: ایمنی بالا،‌ سرعت خوب، تکان و لرزش کم، دارای دو نوع ثابت و متحرک

بالابر جک مستقیم

بالابر تلسکوپی: قابلیت تنظیم ارتفاع، استفاده در برج ها، امکان حرکت در زوایای مختلف،

بالابر مفصلی: انعطاف در عبور از موانع، قدرت مانور بالا در دسترسی به موانع، قابلیت حرکت در ارتفاع، عدم نیاز به جک جانبی

بالابر زنجیری: سهولت در انتقال و جابجایی

کاربردهای اصلی بالابر هیدرولیکی

کاربرد اصلی بالابرهیدرولیکی در واقع جابجایی بار و یا افراد است اما کاربردهای دیگری نیز دارد.امروزه از بالابرهیدورلیکی در بسیاری از صنایع تولیدی و صنعتی استفاده می شود. از فناوری آسانسور هیدرولیک برای لیفتراک، بالابر اتومبیل، جک های هیدرولیکی استفاده می شود؛ همچنین از جمله کاربردهای دیگر آن میتوان به اختصار به آنها اشاره می شود:

  • برای کار در ارتفاعات مناسب هستند و ایمنی کافی دارند.
  • در فروشگاه های می توان از بالابر هیدرولیکی برای جابجایی مواد و محصولات موجود در مغازه استفاده نمود. حتی در برخی موارد می توان از این بالابر برای جابجایی افراد نیز استفاده کرد.
  • از بالابرهای هیدرولیکی ثابت و یا متحرک می توان در واحدهای صنعتی استفاده کرد که سبب سهولت در انجام کار و جابجایی ها می شود.
  • در منازل یا ساختمان های مسکونی که فضای کافی برای نصب آسانسور (کابین دار) وجود ندارد می توان از بالابر هیدرولیکی نفربر برای جابجایی افراد استفاده نمود.
  • علاوه بر انتقال بار یا نفر از بالابر هیدرولیکی برای جابجایی خودرو نیز استفاده می شود.
  • ممکن است شاهد استفاده از بالابر هیدرولیکی برای جابجایی مواد و اشیا در جرثقیل ها و .. بوده باشید.

مزایای استفاده از بالابرهای هیدرولیکی

  • قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن بالابر هیدرولیکی اولین مزیت استفاده از آن است.
  • نصب و راه اندازی این بالابر بسیار ساده است و به سرعت انجام می شود. به دلیل سادگی در نصب و راه اندازی، هزینه نصب آنها نیز کم است.
  • نگهداری بالابر هیدرولیکی ساده و هزینه تعمیر کمی دارد.
  • توسط شرکت ها و برندهای مختلف تولید می شود و کارایی آسان و قیمت پایین سبب شده تنوع بالایی داشته باشند.
  • وزن کم این بالابر باعث شده قابل حمل باشد. به راحتی می توان آن را جابجا نموده و در هر مکانی از آن استفاده نمود. با وجود اینکه وزن کمی دارند اما تا ۵۰۰ کیلو را می توانند بالا ببرند یا پایین بیاورند.
  • بالابر هیدرولیکی مصرف برق بسیار بهینه ای دارد. در هنگام پایین اوردن بار یا نفر نیازی به مصرف برق نیست و در حالی که موتو بالابر کار نمی کند، وزن جسم سبب می شود جک به سمت پایین حرکت کند.
  • بالابر هیدرولیکی کم صداست و عملا صدای تولید شده توسط آن ایجاد مزاحمت نمی کند.
  • کم بودن تجهیزات و کوچک ابعاد این بالابر سبب شده از مواد با کیفیت در ساخت آن استفاده شود. این عامل سبب شده است عمر کارکرد این نوع بالابر افزایش پیدا کند و به همین جهت در عین کارآمد بودن، مقرون به صرفه هستند.

در کنار تمام مزیت هایی که این بالابرها دارند این نکته را باید در نظر داشت که سیستم هیدرولیکی سرعت کمتری نسبت به سایر سیستم ها دارد و به همین دلیل سرعت بالابر هیدرولیکی کمتر از سایر بالابرهاست. همچنین ایراد دیگری که می توان گرفت این است که برای ارتفاع بیشتر از ۴ متر کاربرد ندارند.

نکته پایانی

امروزه خرید بالابر در بسیاری از صنایع رونق یافته است. از بالابر هیدرولیکی نفربر یا باربر در مکان های مختلفی همچون کارگاه ها و کارخانه ها، مراکز صنعتی، برخی از منازل یا ساختمان های مسکونی و فروشگاه ها برای جابجایی و انتقال بار و افراد استفاده می شود. مزایای اصلی این بالابر حجم کم، ایمنی بالا، مقرون به صرفه بودن و تنوع بالای آنهاست. شما می توانیدبرای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره با تیم بیسون صنعت در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.