معرفی انواع گوناگون بالابر صنعتی

همانطور که از نامش مشخص است بالابر برای حمل اشیا و افراد در جهت بالا و پایین استفاده می شود و در مراکز صنعتی و فروشگاه های بزرگ کاربرد دارد. همچنین از بالابر برای دسترسی به نقاط مختلف می توان استفاده نمود و یا حتی در مواردی که ساختمان مسکونی فضای کافی برای نصب آسانسورهای کابین دار ندارد می توان از این نوع بالابرها استفاده نمود. بالابر صنعتی نیز در کاخانجات و مراکز صنعتی برای حمل اشیاء سنگین و گاها افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نوع بالابر صنعتی به کاربرد آن بستگی دارد. در ادامه به بررسی انواع بالابر صنعتی می پردازیم.

براساس نوع عملکرد، بالابر صنعتی را می توان به ۲ دسته تقسیم کرد.

بالابرثابت

این نوع بالابر در یک جای ثابت قرار می گیرد و برای جابجایی بار و یا افراد استفاده می شود. بالابر صنعتی ثابت انواع مختلفی دارد که هر کدام عملکرد متفاوتی داشته و برای اهداف مختلفی استفاده می شود. بالابرهای ثابت غالبا هیدرولیکی هستند که براساس نوع عملکرد به ۴ دسته تقسیم می شوند. از این نوع بالابر در پارکینگ های خودرو بر، کارخانه ها، انبارها و فروشگاه های بزرگ استفاده می شود.

بالابرثابت آکاردئونی

این بالابر بازوهای قیچی مانندی دارد که توسط جک هیدرولیک از هم باز شده و به این ترتیب اتاق به سمت بالا حرکت می کند. در واقع با باز شدن این بازوها، دسترسی به ارتفاع موردنظر تامین می شود. حرکت بازوها تنها در جهت عمودی است و به همین دلیل امنیت بالایی دارند. غالبا از این نوع بالابر برای جابجایی اشیاء و بار استفاده می شود.

بالابرکابلی یا زنجیری

در این نوع بالابر، حرکت بالابر توسط یک زنجیر یا کابل متصل انجام می شود. ایمنی این بالابر زیاد نیست و به همین دلیل بیشتر برای حمل و جابجایی بار از آن استفاده می شود.

بالابر ثابت جک عمودی

در این نوع بالابر جک هیدرولیک در زیر اتاق یا سکو قرار دارد و سبب حرکت آن به سمت بالا و در جهت عمود می شود. مکانیسم عملکرد به این صورت است که روغن یا مایع هیدرولیکی موجود در مخزن توسط موتور به درون لوله ها پمپ می شود، و سبب می شود جک توسط پیستون ها به سمت بالا حرکت کنند. این نوع بالابر نیز امنیت بسیار بالایی ندارند و صرفا برای جابجایی بار استفاده می شوند.

بالابربوم لیفت

نسل جدید بالابرهای صنعتی، بالابر بوم لیفت است و براساس کاربرد انواع مختلفی دارد. اجزای اصلی سازنده این نوع بالابر، شاسی، بازوی متحرک، اتاق یا سکوی آن می باشد. در همه انواع بالابر بوم لیفت، سکو یا اتاق به انتهای بازو متصل است و ابعاد مختلفی دارد. وجود بازوی متحرک این امکان را می دهد که علاوه بر جهت عمودی، در جهت افقی نیز امکان حرکت و جابجایی وجود داشته باشد. این نوع بالابر ظرفیت کمی دارد و تنها برای حمل یک نفر به کار می روند.

بالابرصنعتی متحرک

از بالابرهای صنعتی متحرک برای جابجایی افراد استفاده می شود. بالابر متحرک دارای چرخ است و به همین دلیل جابجایی و استفاده از آنها در جاهای مختلف میسر است. این بالابر دو نوع دارد:

بالابرمتحرک هیدرولیکی با دسترسی عمومی

این نوع بالابر متحرک تنها در جهت عمودی حرکت می کند و امکان حرکت افقی ندارد. از این نوع بالابر تنها برای جابجایی افراد  در ارتفاعات مختلف استفاده می شود. شناخته شده ترین نوع این بالابر، بالابر هیدرولیکی آکاردئونی و ریلی است. این بالابر ایمنی زیادی دارد و قیمت آن نسبت به سایر انواع با همین عملکرد، مقرون به صرفه تر است.

بالابرمتحرک با دسترسی افقی و عمودی

نوع دیگری از بالابرهای متحرک وجود دارد که قابلیت حرکت در دو جهت افقی و عمودی دارند. این نوع بالابر بر اساس سه مکانیزم مفصلی، تلسکوپی و یا تلفیقی از این دو کار می کند. در بالابر متحرکی که مکانسیم عمل ان مفصلی است، مکانیسم عمل به این شکل است که بازوها با استفاده از نیروی هیدرولیکی بصورت مفصلی عمل می کند.

در نوع تلکسوپی، بالابر دارای زنجیر صنعتی است که جک هیدرولیک و این زنجیرها، بازوهایی را که شبیه تلسکوپ درون یکدیگر قرار گرفته اند، به سمت بیرون حرکت می دهند تا بالابر به ارتفاع موردنظر برسد.

نوع مفصلی – تلسکوپی تلفیقی از این دو مکانیزم است. این نوع جدیدتر بوده و قابلیت بیشتری در حرکت و جابجایی در نقاط کور و دسترسی های سخت دارد.

نکته پایانی

بالابرها کاربردهای فراوانی در صنعت دارند و در مراکز صنعتی و فروشگاهی غالبا یک نوع بالابر وجود دارد. خرید بالابر براساس نوع عملکرد انواع مختلفی دارند. بالابر صنعتی را می توان به دو نوع ثابت یا متحرک تقسیم کرد. به دلیل استفاده آسان، کاربردی بودن و قیمت مقرون به صرفه برای جابجایی بار و اشیاء از این بالابرها استفاده می شود. عملکرد ساده آن نیز دلیل دیگری باری محبوب بودن شان است. اکثرا ایمنی بالایی دارند و می توان از آنها در تمامی مراکز استفاده نمود. شما میتوانیدبرای کسب اطلاعات بیشتر با تیم بیسون صنعت در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.