روغن مناسب برای کمپرسور باد اسکرو

کمپرسور باداسکرو یکی از مرسوم ترین کمپرسورهای تولید هوای متراکم یا فشرده است که در صنایع مختلفی از جمله ساخت ابزار و تجهیزات دندان پزشکی، سیستم های ذخیره گازهای صنعتی، یخچال فریزر، کولر گازی و حتی هواپیما کاربرد دارد. عملکرد مطلوب یک کمپرسور باد اسکرو به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از مهم ترین آن ها، روغن می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی معیارهای انتخاب روغن کمپرسور باد اکسرو بپردازیم. با ما همراه باشید.

موتورهای کمپرسور هوا برای فعالیت صحیح و عملکرد مثبت، نیاز به روغن کاری دارند. با استفاده از روغن کاری صحیح اصطکاک بین اجزای موتور کاهش پیدا می کند. حتی در مدل کمپرسورهای بدون روغن نیز، از روغن استفاده شده اما در ادامه فعالیت خود به روغن کاری مجدد نیاز ندارند. بنابراین برای اینکه کمپرسور صنعتی شما، طول عمربالا و در عین حال کارایی مثبتی داشته باشد، نیاز است که شما در مورد روغن کمپرسرو هوا اطلاعات لازمه را کسب کنید که در این مقاله از بیسون صنعت به بررسی این نکات پرداخته ایم.

انواع روغن کمپرسور هوا

همانطور که بیان شد، روغن کمپرسور هوا یک مایع روان کننده است باعث جلوگیری از اصطکاک در اجزای کمپرسور باد اسکرو می شود. لازم به ذکر است که روغن کمپرسور هوا با روغن موتور متفاوت است و حاوی مواد شوینده نیست و همچنین کربن و گوگرد کمتری دارند. روغن کمپرسور بر اساس ویژگی و کاربردی که دارد به روغن کمپرسور اسکرو خشک، کمپرسور اسکرو با روغن، کمپرسور اسکرو با روغن تقسیم بندی می شود.

نقش روغن در کمپرسور باد اسکرو

کمپرسور باد اسکرو صنعتی به دو دسته روغنی و بدون روغن تقسیم می شود که مدل روغنی آن ارزان تر و شناخته شده تر است. در دستگاه های اسکرو روغنی، انتخاب روغن مناسب، تأثیر بسیار مهمی در عملکرد مناسب دستگاه و فشرده سازی دارد. در حقیقت در زمان فرایند فشرده سازی، حرارت زیادی تولید می شود و این حرارت بالا توسط روغن کنترل می شود. بنابراین روغن در وهله اول یک خنک کننده برای کمپرسورهای باد به شمار می رود.

یکی دیگر از نقش های مهم روغن در دستگاه های باداسکرو، جلوگیری از سایش و آسیب قطعات در حین کارکرد است. توجه داشته باشید که ساییدگی فلزات با یکدیگر، باعث ایجاد پدیده ای به نام گالینگ می شود که تأثیر منفی زیادی بر روی عملکرد قطعات فلزی در هر وسیله ای دارد.

برخی دیگر از مهم ترین نقش های روغن در کمپرسور باد اسکرو عبارتند از:

  • روغن کاری روتورها
  • آب بندی محفظه فشرده سازی
  • پاکسازی دستگاه از آلودگی های مختلف مثل گرد و غبار

نقش روغن در کمپرسور باد

معیارهای انتخاب روغن مناسب برای کمپرسور باد اسکرو

عده ای از تولیدکنندگان اعتقاد دارند که روغن مورد استفاده برای انواع Compressor اعم از پیستونی، اسکرو و... می تواند یکسان باشد؛ اما این موضوع چندان صحیح نیست چون شرایط کارکرد هر وسیله متفاوت است. در انتخاب روغن مناسب برای اسکروها نیز معیارهای مهمی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ویسکوزیته

ویسکوزیته یا گران روی، یکی از مهم ترین ویژگی های هر سیال محسوب می شود. این خاصیت فیزیکی با قابلیت جاری شدن رابطه معکوس دارد. به عبارتی هرچقدر قابلیت جاری شدن یک ماده بیشتر باشد، ویسکوزیته آن کمتر است. یکی از عواملی که احتمال تعمیر کمپرسور بادا سکرو را بالا می برد، ناپایدار شدن ویسکوزیته آن است. تغییرات ویسکوزیته در روغن های نامرغوب، باعث اختلال در عملکرد دستگاه می شود.

دامنه دمایی مناسب

منظور از دامنه دمایی، حداقل و حداکثر دمایی است که در آن روغن می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. انتخاب این دامنه دمایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، شرایط و محیط کارکرد کمپرسور است. به طور مثال در مناطقی مثل عسلویه که درجه گرمای هوا بسیار بالا است، روغن باید قابلیت سازگازی مناسبی با این هوا داشته باشد.

افزودنی ها

روغن های موجود در بازار غالباً دارای افزودنی هستند که به دلایل مختلفی به روغن اضافه می شوند. این افزودنی ها گاهی اوقات می توانند به جلوگیری از خطراتی همچون خوردگی در قطعات کمپرسور اسکرو کمک کنند. اما در شرایطی نیز ممکن موجب تخریب دستگاه شوند و زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو را کاهش دهند. بهتر است در زمان خرید روغن، حتما به نوع افزودنی و ویژگی های آن ها توجه داشته باشید.

قیمت

طبیعتاً روغن های با کیفیت موجود در بازار قیمت بالایی دارند اما عملکرد بهتری نیز از خود نشان می دهند. به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه تعویض روغن و نگهداری از کمپسور باد اسکرو روغنی، میزان زیادی است و در صورت استفاده از روغن نامرغوب، این هزینه بیشتر هم می شود.

نکات مهم در انتخاب روغن مناسب برای کمپرسور باداسکرو

با توجه به اهمیت روغن کمپرسور باد اسکرو و تأثیر مهم آن در عملکرد دستگاه، در ادامه به بیان نکات مهمی در این خصوص می پردازیم.

روغن مورد استفاده کمپرسور باد اسکرو به دو دسته معدنی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند. روغن های معدنی نسبت به صنعتی ها قیمت کمتری دارند اما به سرعت تبخیر می شوند. به همین دلیل اگر Compressor شما به صورت مداوم کار می کند، نباید از روغن های معدنی استفاده کنید چون در بازه زمانی کوتاهی تمام می شوند. همچنین روغن های معدنی قابلیت واکنش پذیری بسیار بالایی دارند و به همین دلیل می توانند به برخی از قطعات دستگاه صدمه بزنند.

روغن های مصنوعی در مقایسه با معدنی ها به مراتب کیفیت و کارایی بیشتری دارند و حتی موجب بهبود عمر مفید دستگاه می شوند. روغن های مصنوعی دارای صرفه اقتصادی بهتری نسبت به معدنی ها هستند زیرا در مدت زمان بیشتری مصرف می شوند و از طرفی زمان خنک ماندن آن ها نیز مقدار زیادی است.

ترکیبات و نحوه تعویض روغم کمپرسور باد اسکرو

یکی از افزودنی های بسیار مضر در برخی روغن های معدنی که موجب اختلال در عملکرد کمپرسور باد اسکرو می شود، گوگرد است. این افزودنی احتمال ایجاد ترکیبات ناطلوب در دریچه ها را بالا می برد. به همین دلیل حتی الامکان نباید سراغ روغن های با افزودنی گوگرد بروید.

زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، گرما یا حرارت است. چنانچه گرمای فرایند فشرده سازی خیلی بالا باشد، عمر روغن کاهش پیدا می کند. در این حالت یا باید محفظه بزرگ تری برای روغن طراحی نمود و یا آن را در فواصل معین تعویض کرد.

همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، یکی از وظایف روغن در اسکروها، جلوگیری از سایش بیش از حد قطعات فلزی است. بنابراین این سیال در معرض اصطحکاک زیادی قرار دارد و لذا دمای آن در طول فرایند فشرده سازی، به طور قابل توجهی افزایش می یابد. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی، می توان از خنک کننده روغن استفاده کرد. توجه داشته باشید که افزایش بیش از حد دما برای روغن، باعث کاهش قابلیت های آن شده و حتی بر روی عمر دستگاه نیز تأثیر منفی می گذارد.

روغن مورد استفاده برای کمپرسور باد اسکرو دست دوم باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد تا از بتواند به خوبی از سایش قطعات این دستگاه ها جلوگیری کند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا اطلاعات کاملی در خصوص روغن کمپرسور باد اسکرو و معیارهای انتخاب آن بیان شود. دقت داشته باشید که کمپرسور باداسکرو عموماً برای کاربردهای مهم صنعتی مورد استفاده می گیرد و انتخاب روغن مناسب در بهبود عملکرد آن، تأثیر به سزایی دارد. برای کسب اطلاعت بیشتر و همچنین نحوه همکاری با تیم بیسون صنعت با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.