کمپرسور اسکرو چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می دانید کمپرسورهای اسکرو، از دو روتور مارپیچ نر و ماده تشکیل شده اند، که در داخل یکدیگر می چرخند و گاز را فشرده می کنند. یکی از روتورها معمولا به صورت مستقیم به موتور وصل می شود و روتور دیگر مانند حرکت چرخ دنده توسط روتوری که به موتور متصل است می چرخد. با چرخش روتورها مقدار معینی هوا در فضای خالی بین دو روتور و پوسته بیرونی محبوس می شود و با جلو رفتن شیارها فضای بین شیارها کاهش می یابد و باعث فشرده شدن هوا می شود. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را پیش از خرید کمپرسور باد اسکرو کسب کنید.

روند کار به صورت زیر می باشد:

قدم اول: هوا از سمت مکش کمپرسور اسکرو، وارد دستگاه می شود.

قدم دوم: دو روتور شروع به چرخش می کنند و فاصله بین دندانه ها کاهش می یابد.

قدم سوم: فشرده سازی تا زمانی ادامه می یابد که هر دو روتور، به شیر تخلیه کمپرسور نزدیک شوند. که فشار در این مرحله بسیار زیاد است.

قدم چهارم: هوای فشرده، از ناحیه تخلیه خارج می شود.

در کمپرسورهای اسکرو، کنترل ظرفیت به چه صورت است؟

به مجموعه روتورها و بدنه ای که شامل آن می شود بلوک هوا یا واحد هواساز می گویند. هر یک از واحدهای تولید هوا بسته به اندازه، بزرگی یا کوچکی روتورهای داخل، ظرفیت تولید هوای خاص و معینی را دارند. ظرفیت هواگیر یا ایرند (Air-End) معمولاً توسط نموداری متشکل از حداقل توان هوای تولید شده در حداکثر آن ترسیم می شود که تحت تأثیر انرژی ورودی بر روی شفت روتور اصلی بر حسب کیلووات یا توان (اسب بخار) است.

همچنین باید توجه نمایید که میزان جریان هوای فشرده به عامل دیگری به نام فشار کاری بستگی دارد، بنابراین فشار کاری و جریان هوای فشرده با یکدیگر نسبت عکس دارند. این بدان معنی است که هر چه فشار کاری بیشتر باشد، جریان هوای تولید شده کمتر است و بالعکس. این تنظیمات توسط سازندگان انجام می شود تا فشار کاری و جریان هوای فشرده در نقطه مورد نیاز مصرف کننده به هم برسند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با پیشرفت تکنولوژی و گسترش تنوع تقاضا، هم اکنون سازندگان بزرگ کمپرسور توانایی تولید سری جدید کمپرسورها با محدوده فشار کاری وسیع و جریان هوای فشرده را دارند. با توجه به نیاز مصرف کننده، با افزایش و کاهش سرعت موتور دقیقاً متناسب با مصرف هوای فشرده می توان آن را تولید کرد که می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی کند.

خرید کمپرسور اسکرو

قطعات اصلی کمپرسور اسکرو چیست؟

اسکروها: در یک کمپرسور اسکرو، دو روتور نر و ماده وجود دارد. معمولا روتور ماده بزرگتر است و توسط روتور نر می چرخد.

شیرمکش یا دریچه آنلودر: بخشی است که از طریق آن هوای ورودی به واحد تهویه مطبوع کنترل می شود. این شیر می تواند پنوماتیک یا برقی باشد و در مواقع لزوم با انسداد مجرای ورودی هوا از مکش آن جلوگیری کرده و کمپرسور مذکور را در حالت بدون بار قرار می دهد. در این حالت روتورها فقط هوای محفظه خود را فشرده می کنند و در شرایط خلاء می چرخند و فقط روغن را در سیستم به گردش در می آورند.

موتور: به طور معمول یک موتور، الکتریکی می باشد. بسته به نوع طراحی، هر کمپرسور از یک موتور الکتریکی تغذیه می کند. موتورها می توانند قدرت های مختلف و مارک های متفاوتی داشته باشند، انواع دیگری از موتورها وجود دارند که عموماً با گازوئیل یا بنزین کار می کنند و این نوع کمپرسورها عموماً در مناطقی که برق وجود ندارد مانند معادن، تونل ها، حفاری ها. در خارج از شهر و غیره استفاده می شوند.

سیستم روغن: از یک مخزن روغن، یک فیلتر که روغن را از هوا جدا می کند و یک فیلتر روغن تشکیل شده است.

سیستم خنک کاری: این شامل رادیاتور خنک کننده روغن و هوا و فن خنک کننده یا مبدل حرارتی، که با آب خنک می شود.

همانطور که گفته شد، کمپرسور باد اسکرو علاوه بر موارد فوق دارای قطعات بسیار دیگری از جمله کوپلینگ، شیر حداقل فشار، چرخ دنده، تسمه و ... می باشد. در سیستم هایی که از کمپرسورهای اسکرو استفاده می کنند، معمولا از خشک کن یا هوا خشک کن استفاده می کنند که نقش آن حذف رطوبت است. زیرا در صورت وجود رطوبت در مسیر هوای فشرده با استفاده از هوای فشرده به تجهیزات آسیب می رساند. زیرا این رطوبت باعث اسیدی و همچنین خوردگی در سیستم می شود.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو

  • کمپرسورهای اسکرو نسبت به سایر کمپرسورها از جمله کمپرسورهای اسکرال و پیستونی کارایی بیشتری دارند.
  • ظرفیت کمپرسورهای اسکرو عموماً از 7.5 کیلووات شروع شده و تا 400 کیلووات ادامه دارد که عموماً کمتر یا بیشتر از این ظرفیت تولید نمی شوند.
  • کمپرسورهای اسکرو علیرغم ابعاد نسبتا کوچکی که دارند در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی ظرفیت بالایی دارند.
  • بالا بودن قیمت کمپرسورهای اسکرو نسبت به نوع پیستونی.
  • تعداد کمی از قطعات متحرک در این کمپرسور علاوه بر لرزش کمتر که باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود باعث کاهش نویز نیز می شود.
  • در نوع کمپرسورهای اینورتر اسکرو، کنترل ظرفیت مداوم وجود دارد و این امر باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه می شود.
  • این کمپرسورها قابل تعمیر هستند و البته این تعمیر و نگهداری نیاز به متخصص در این کار دارد

کلام آخر

درپایان باید بگوییم که همه مواردی که در زمینه کمپرسور باد اسکرو بود را بیان کردیم تا بتوانید اطلاعات دقیق تری را در مورد آن پیش از خرید کمپرسور اسکرو کسب کنید. همچنین به روند کار و مزایا و معایب این مدل از کمپرسور نیز پرداختیم، امیدواریم در روند کار شما نیز تاثیرگذار باشد. چنان چه قصد خرید کمپرسور اسکرو را دارید می توانید با کارشناسان بیسون صنعت ارتباط برقرار کنید. ما همیشه آماده ی راهنمایی و مشاوره دادن به شما عزیزان هستیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.