راهنمای کامل انواع لاستیک درار سبک و سنگین

راهنمای کامل انواع لاستیک درار سبک و سنگین

شاید اسم لاستیک درار را در تعمیرگاه شنیده باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که این وسیله چیست؟ در بین تجهیزات تعمیرگاهی لاستیک درار از اهمیت زیادی برخوردار است. جهت آشنایی بیشتر با لاستیک درار و انواع آن، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دستگاه لاستیک درار چیست؟

دستگاه لاستیک درار یا تایر درار یک ابزار بسیار کاربردی برای تعمیرگاه ها، تعویض روغنی ها و آپاراتی ها است. تعمیر کاران و تکنسین ها می توانند با استفاده از این دستگاه به تعویض لاستیک بپردازند. این دستگاه برای تعویض کردن تیوپ لاستیک، تعویض رینگ، تعویض لاستیک و جدا کردن لاستیک از رینگ نیز استفاده می شود. این وسیله به خش گیر های پلاستیکی مجهز است که باعث می شود در هنگام تعویض لاستیک، نیازی به نگرانی از بابت آسیب رسیدن به رینگ و لاستیک نداشته باشید. دستگاه لاستیک درار هم به اندازه سایر تجهیزات تعمیرگاهی یکی از مهمترین محصولاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. همان طور که در خرید جک دوستون ، ابزار دیاگ، ابزارآلات دستی کوچک باید توجه لازم را داشته باشید تا بهترین وسیله را انتخاب کنید، دستگاه لاستیک درار نیز با توجه به اینکه قیمت بالایی دارد بیاد در انتخاب آن توجه کافی داشته باشید.

انواع لاستکیک درار ها

دستگاه های لاستیک درار، که یکی از مهم ترین ابزارهای قابل استفاده در تجهیزات تعمیرگاهی می باشند، به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از لاستیک درار سبک و لاستیک درار ماشین سنگین.

انواع لاستیک درار سبک

متداول ترین انواع لاستیک درار سبک عبارتند از لاستیک درار ۳ پدال، لاستیک درار ۴ پدال، لاستیک درار ۵ پدال، لاستیک درار کمر شکن و لاستیک درار هلپ دار.

لاستیک درار ۳ پدال

این دستگاه همانطور که از اسمش مشخص است، از سه پدال تشکیل شده که هرکدام کاربرد خودشان را دارند. پدال اول برای لق کردن لاستیک می باشد. پدال دوم نیز توانایی چرخش سینی دستگاه به صورت ساعت گرد و پاد ساعت گرد را دارا می باشد. همچنین برای باز و بسته کردن فک های لاستیک درار، از پدال سوم استفاده می شود.

لاستیک درار ۴ پدال

این مدل همانند لاستیک درار ۳ پدال است با این تفاوت که یک پدال اضافی آن برای شوک بادی استفاده می شود. به این دلیل، این دستگاه مجهز به مخزن باد نیز می باشد و این مخزن معمولاْ پشت دستگاه و یا در ستون تعبیه شده. مکانیزم کاری این دستگاه بدین صورت است که با فشردن پدال چهارم شوک بادی تولید می شود. شوک بادی بوجود آمده، از نازل های دستگاه خارج شده و وارد لاستیک می شود. شوک بادی از بوجود آمدن باد بین لاستیک و رینگ هنگام باد شدن لاستیک ها جلوگیری می کند.

لاستیک درار ۵ پدال

این دستگاه بسیار شبیه به مدل ۴ پدال بوده و کارکرد مشابهی دارد. تفاوت اصلی این دستگاه با مدل ۴ پدال، توانایی خم شدن ستون اصلی دستگاه است. این قابلیت باعث می شود تا از این دستگاه اغلب برای رینگ های بزرگ استفاده شود. حرکت بازوی افقی در این دستگاه، تنظیم کردن فاصله مورد نیاز برای رینگ هایی که ابعاد بزرگ تری دارند را میسر می کند.

لاستیک درار کمر شکن

این نوع از لاستیک درار ها جهت تشکیل فاصله و تنظیم کردن ستون اصلی لاستیک درار استفاده می شوند و اغلب برای رینگ های خاص و پهن استفاده می شوند و همچنین این دستگاه توانایی تنظیم کردن ستون توسط نیروی باد را دارد که باعث می شود ستون اصلی لاستیک درار به عقب خم شود.

لاستیک درار هلپ دار

طرز کار این وسیله همانند مدل های پیشین است. ویژگی متمایز کننده این مدل نسبت به مدل های دیگر، وجود اهرم کمکی بادی است که کنار ستون اصلی دستگاه تعبیه شده و راندمان دستگاه را بالا می برد. این اهرم کمکی از لاستیک و رینگ در مقابل خوردگی و خطرات دیگر، محافظت می کند. مزیت دیگر وجود این اهرم، بی نیاز ساختن شما از تایلیور های دستی است.

انواع لاستیک درار ماشین سنگین

لاستیک درار های سنگین بر اساس منبع تغذیه و اندازه شان دسته بندی می شوند.

نوع اول: این مدل برای ماشین های سنگین استفاده می شود و با رینگ هایی که اندازه ای بین ۱۴ تا ۱۶ اینچ دارند، سازگار است و برای تریلی ها، کامیون ها، اتوبوس ها، خاور ها و بعضی از تراکتور ها استفاده می شود.

نوع دوم: از این نوع لاستیک درار برای رینگ هایی با اندازه ۱۴ الی ۲۸ و ۱۴ الی ۳۰ اینج استفاده می شود. این مدل جهت تأمین انرژی مورد نیاز، از برق تک فاز استفاده می کند.

نوع سوم: این مدل که برای ماشین های فوق سنگین طراحی شده و به آن لاستیک درار ماشین فوق سنگین می گویند. از این وسیله برای رینگ هایی با ابعاد ۱۴ تا ۵۴ و در برخی موارد ۶۰ اینچ استفاده می شود. جالب است بدانید که این دستگاه فقط با برق ۳ فاز کار می کند.

مزایای استفاده از لاستیک درار

استفاده لاستیک درار سواری و سنگین درار باعث صرفه جویی در نیروی مصرفی و زمان می شود و با استفاده از آن می توانید لاستیک را با دقت بالایی جدا کنید. در هنگام کار با این وسیله نیازی به نگرانی از بابت ساییدگی رینگ یا پارگی لاستیک نداشته باشید.

از این وسیله می توان برای انجام امور مختلف بر روی انواع رینگ ها استفاده کرد.

استفاده از این دستگاه، سبب می شود تا دیگر نیازی به وسایل قدیمی و پرخطر برای پنچر گیری نداشته باشید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از لاستیک درار

  • جهت اطمینان حاصل کردن از رعایت ایمنی، اتصالات دستگاه را قبل و بعد از استفاده بررسی کنید.
  • همچنین جهت جلوگیری از آسیب دیدن لاستیک درار، به نوسانات برق توجه داشته باشید.
  • فشار باد ورودی دستگاه، باید مطابق استاندارد باشد. فشار دستگاه را کم یا زیاد نکنید.
  • در زمان مناسب، روغن داخل دستگاه و بخش مراقبت از دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

کلام آخر

امید است تا این مقاله به شما در شناخت انواع لاستیک درار صنعتی کمک کرده باشد. انواع مختلف لاستیک درار را می توانید در بیسون صنعت با قیمت مناسب تهیه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در بیسون صنعت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.