انواع واترجت صنعتی و اهمیت استفاده از آن

واترجت صنعتی نقش بسیار مهمی در صنعت دارد، از این رو استفاده از آن در امور خانگی و صنعتی افزایش یافته است. اگر مایلید تا با واترجت های صنعتی بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید. در این مقاله ما به معرفی واترجت و انواع آن می پردازیم.

واترجت صنعتی نوعی دستگاه مکانیزه صنعتی برای نظافت بوده و استفاده از آن مزایای زیادی دارد. از این مزایا می توان به شستشوی سریع و به صرفه اشاره کرد. مکانیزم کاری این دستگاه بدین گونه است که جریان آب با استفاده از پمپ فشار قوی و از طریق نازل به سطح مورد نظر برخورد می کند و جریان ثابت آب همراه با فشار، باعث از بین رفتن آلودگی ها و تمیز شدن سطح می شود. واترجت برای شستشوی سطوح مختلف از جمله محیط های صنعتی، وسایل نقلیه و دستگاه های صنعتی می شود.

واترجت صنعتی

واترجت صنعتی چیست؟

واترجت های صنعتی توسط شرکت های مختلف و با توجه به کارکردشان در انواع گوناگونی ساخته می شوند. مهم ترین ویژگی یک واترجت فشار کاری آن است که با واحد "بار" بیان می شود. در اکثر واترجت ها این فشار قابل تنظیم است و معمولا برای شستشو های سبک از ۱۲۰ بار و کمتر استفاده می شود اما شستشوی محیط های صنعتی نیاز به فشار کاری بالاتر دارد.

ویژگی دیگری که نیاز است تا در مورد یک واترجت بدانید دبی آب است. این مقدار نشان می دهد در هر یک دقیقه چه مقدار آب، از دستگاه خارج می شود و آن را به صورت لیتر بر دقیقه اندازه گیری می کنند. در صورت نیاز به استفاده از مواد شوینده، می بایست از نازل مخصوص استفاده کنید. هنگام استفاده از واترجت در محیط مورد نظر این نکته را بخاطر داشته باشید که محیط مورد نظر دارای خروجی آب باشد.

اهمیت استفاده از واترجت صنعتی چیست؟

به طور کلی شستشو با استفاده از تجهیزات نظافتی باعث بالا رفتن کیفیت شستشو و صرفه جویی در مصرف زمان می شود از این رو، استفاده از آن ها توصیه می شود. همچنین دستگاه واترجت صنعتی توانایی شستشو از کف تا سقف را نیز دارد.

واترجت صنعتی از چه بخش هایی تشکیل شده؟

اصلی ترین جزء تشکیل دهنده واترجت صنعتی پمپ آن است و وظیفه آن تولید فشار بالا برای جریان آب است. هرچه جریان آب با فشار بالاتری به سطح مورد نظر برخورد کند، باعث بالا رفتن قدرت آب برای از بین بردن آلودگی شده و در نتیجه باعث افزایش راندمان کار شستشو می شود.

موتور واترجت، وظیفه تأمین انرژی برای پمپ را به عهده دارد. از این جهت، توان موتور تأثیر مستقیمی بر قدرت پاک کنندگی واترجت دارد. موتور های استفاده شده در واترجت ها به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  1. موتور های الکتریکی
  2. موتور های بنزینی
  3. موتور های دیزلی

شلنگ فشار قوی وظیفه حفظ فشار آب تا رسیدن آن به نازل را بر عهده دارد. همچنین هنگام شستشو، نیاز است تا شلنگ از انعطاف مطلوبی برخوردار باشد تا بتوان بعد از اتمام کار آن را به راحتی جمع کرد. همچنین نحوه جمع شدن شلنگ و قرار گیری آن بر روی نگهدارنده شلنگ که بر روی دستگاه تعبیه شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

واترجت صنعتی چیست

آب خروجی واترجت در آخرین مرحله از نازل عبور می کند. این قطعه نقش بسیار مهمی در کیفیت شستشو دارد و چگونگی پاشش آب را مشخص می کند از این رو می توانید با توجه به نیازتان نوع و اندازه نازل مورد نظرتان را انتخاب کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که، اگر اندازه نازل مورد استفاده بیش از اندازه کوچک باشد، می تواند باعث آسیب رسیدن به پمپ و یا سایر بخش های دستگاه شود. و از طرفی دیگر اگر اندازه نازل مورد استفاده بیش از اندازه بزرگ باشد، باعث کم شدن فشار آب شده و در نتیجه راندمان کاری دستگاه کاهش پیدا می کند. از این رو لازم است تا اندازه نازل مورد استفاده، متناسب با قدرت موتور باشد.

برای شستشوی اکثر سطوح، استفاده از فشار بالای آب کافی بوده و نیازی به استفاده از آب گرم نیست. اما در مواردی که آلودگی همراه با روغن، رسوب و یا جرم های بوجود آمده از مواد شیمیایی است، نیاز است تا برای شستشو از آب گرم استفاده شود. از این رو در بعضی از واترجت ها سامانه ای برای گرم کردن آب مورد استفاده دستگاه تعبیه شده که می تواند دمای آب مورد استفاده را تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد افزایش دهد. وجود این سامانه باعث می شود تا واترجت های صنعتی از نظر آب مورد استفاده به دو دسته تقسیم شوند: واترجت های صنعتی آب گرم و واترجت های صنعتی آب سرد.

انواع واترجت های صنعتی بر اساس منبع تغذیه

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، واتر جت های صنعتی بر اساس منبع تغذیه به ۳ دسته برقی، دیزلی و بنزینی تقسیم می شوند. واترجت هایی که با موتور الکتریکی کار می کنند، برای مکان های سربسته و محیط هایی که در آن دسترسی به برق وجود دارد، بسیار مناسب می باشند. فشار کاری این نوع دستگاه ها بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ بار است. جالب است بدانید که موتور های الکتریکی نسبت به موتور های دیگر، صدای کمتری تولید می کنند و فاقد آلودگی هستند. در طرف دیگر، واترجت هایی که موتور بنزینی و دیزلی دارند، توان بیشتری برای تمیز کردن و از بین بردن آلودگی دارند اما به علت وجود مخزن، وزن سنگین تری نسبت به مدل های الکتریکی دارند.

کلام آخر

توجه داشته باشید که واترجت ها، انواع مختلفی دارند و کاربرد های مختلفی نیز دارند. بنابراین قبل از اینکه اقدامی جهت خرید آن ها انجام بدهید، در ابتدا نیاز خود را بررسی کنید. سپس با توجه به نیاز، اطالاعات مورد نیاز را پیدا کرده و در انتها، اقدام به خرید کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واترجت صنعتی، می توانید با همکاران ما در بیسون صنعت تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.